Chińskie linie lotnicze mają problem. Potężne straty największych przewoźników

Air China, China Southern Airlines i China Eastern Airlines, trzy największe w Chinach linie lotnicze, poniosły w I półroczu straty z powodu wolniejszej poprawy przewozów międzynarodowych, nadmiaru mocy przewozowych w kraju i większej konkurencji na świecie. Ostatni zysk wypracowały w 2019 r., ostatnim roku przed pandemią.

Publikacja: 01.09.2024 17:07

Air China, China Southern Airlines i China Eastern Airlines zanotowały ogromne straty w I półroczu 2

Air China, China Southern Airlines i China Eastern Airlines zanotowały ogromne straty w I półroczu 2024 roku

Foto: Adobe Stock

Flagowy przewoźnik Air China poniósł w I półroczu stratę netto 2,78 mld juanów (392 mln dolarów) po stracie 3,45 mld rok wcześniej. Nadzieją dla tej linii jest wyraźna poprawa w przewozach międzynarodowych, o ponad 80 proc. wobec poziomu z 2019 r., ostatniego roku przed pandemią. Zbyt wolno odradza się zyskowny ruch do Ameryki Płn.

China Southern z Kantonu zmniejszyła teraz stratę netto do 1,23 mld juanów (174 mln dolarów) z 2,9 mld przed rokiem. Pocieszeniem był zysk 760 mln juanów w I kwartale.

Czytaj więcej

Zła wiadomość dla pasażerów. Wracają zaostrzone kontrole na lotniskach UE

China Eastern z siedzibą w Szanghaju straciła po 6 miesiącach 2,8 mld juanów (395 mln dolarów); jedyną pociechą było zmniejszenie strat, bo rok wcześniej było to 6,2 mld juanów. „Ceny biletów w przewozach krajowych zmalały w ciągu roku z powodu większej konkurencji w kraju, słabszego ożywienia w kilku innych krajach, a także na skutek rosnącej atrakcyjności kolei dużych prędkości” — wyjaśniła linia w komunikacie dla władz giełdowych.

Kłopoty chińskich linii lotniczych. Mały popyt na loty między Chinami i USA

Liczba lotów między Chinami i USA zmalała z powodu problemów politycznych. To odbiło się na popycie, który był jedną piątą tego, co w 2019 r. — wynika z danych firm Cirium i chińskiej VariFlight. „Międzynarodowe loty nie wróciły w pełni, więc samoloty szerokokadłubowe latają po kraju, co zwiększyło moce przewozowe” — wyjaśniła Air China.

Zwiększyła się wprawdzie liczba lotów z Chin do innych krajów po stopniowym znoszeniu ograniczeń związanych z pandemią od 2023 r., ale to ożywienie jest znacznie mniejsze od oczekiwań rynku na skutek słabego tempa wzrostu gospodarki Chin i rosnącej popularności rejsów krajowych. Analitycy z banku HSBC spodziewają się dalszej stopniowej poprawy lotów z Chin za granicę wraz z rosnącymi mocami przewozowymi i łatwiejszymi procedurami wizowymi. Może na tym ucierpieć rynek przewozów krajowych, ale Air China i China Southern zaczęły w końcu sierpnia jako druga i trzecia linia używać najnowszych chińskich maszyn COMAC C919, co może zapewnić im nowych pasażerów — pisze Reuter.

Flagowy przewoźnik Air China poniósł w I półroczu stratę netto 2,78 mld juanów (392 mln dolarów) po stracie 3,45 mld rok wcześniej. Nadzieją dla tej linii jest wyraźna poprawa w przewozach międzynarodowych, o ponad 80 proc. wobec poziomu z 2019 r., ostatniego roku przed pandemią. Zbyt wolno odradza się zyskowny ruch do Ameryki Płn.

China Southern z Kantonu zmniejszyła teraz stratę netto do 1,23 mld juanów (174 mln dolarów) z 2,9 mld przed rokiem. Pocieszeniem był zysk 760 mln juanów w I kwartale.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wielki strajk w Boeingu. Duże opóźnienia w dostawach samolotów
Transport
PKOl stracił kolejnego dużego sponsora. Spółka poniosła „straty wizerunkowe”
Transport
Pracownicy PKP Cargo stracą kolejne przywileje?
Transport
Śmietankę w branży kurierskiej spijają najwięksi gracze
Transport
EASA: wszystkie airbusy A350-1000 do kontroli
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne