Potężne zamieszanie na lotniskach. Tysiące samolotów uziemionych

Kolejne linie lotnicze informują o kłopotach na lotniskach. W Europie problemy zaczęły się w Berlinie, ale sięgnęły także Lotniska Chopina w Warszawie, portów hiszpańskich, brytyjskich i irlandzkich.

Aktualizacja: 19.07.2024 12:43 Publikacja: 19.07.2024 10:34

Linie lotnicze informują o kłopotach na lotniskach.

Linie lotnicze informują o kłopotach na lotniskach.

Foto: AFP

Lotniczy kryzys dotknął także USA i Azji. W Tokio i Hongkongu pasażerowie już po kilka razy wsiadali do samolotów i szybko potem otrzymywali polecenie opuszczenia maszyn. W tym przypadku nie zawiniły ani linie lotnicze, ani przewoźnicy, którzy apelują do pasażerów, aby — zanim wyjadą z domu — sprawdzili, czy i na kiedy ich lot jest zaplanowany.

Czytaj więcej

CrowdStrike zablokował systemy Microsoft. Potężna awaria na całym świecie

Awaria przez cały dzień

Ryanair ostrzegł, że kłopoty potrwają przynajmniej cały piątek, 19 lipca. Na londyńskim lotnisku Stansted obsługa naziemna próbuje rejestrować pasażerów ręcznie, ale i tak nie wiadomo kiedy oni odlecą. Oczekujący nie mogą nic kupić w automatach, bo awaria unieruchomiła także systemy IT w maszynach sprzedających napoje i kanapki.

Stanęło także lotnisko w Edynburgu. A brytyjski regulator rynku lotniczego ostrzegł o poważnych kłopotach w sytuacji, kiedy dzisiaj z Wielkiej Brytanii miało wystartować 3,2 tys. rejsów. Miał to być dzień największego natężenia ruchu w tym roku.

KLM poinformował o wstrzymaniu większości operacji, a Air France przyznał, że „wystąpiły problemy”, jednak z paryskich lotnisk, wprawdzie z opóźnieniami, ale samoloty odlatują.

O kłopotach informują również lotniska w Zurichu i w Pradze. Komunikat o wstrzymaniu rejestracji pasażerów w całej swojej sieci podała Lufthansa.

Czytaj więcej

Awaria w jednym z największych banków w Polsce. Santander uspokaja

Problemy także na lotnisku w Warszawie

Na warszawskim Lotnisku Chopina są opóźnienia ze startami i przylotami samolotów. Należy oczekiwać, że będą one narastały w ciągu dnia. Warszawski port lotniczy radzi pasażerom, aby kontaktowali się ze swoimi przewoźnikami. Wizz Air prosi pasażerów, aby przyjeżdżali na lotnisko przynajmniej  z trzygodzinnym wyprzedzeniem, co jest związane z brakiem możliwości odpraw online, więc muszą skorzystać z tradycyjnej rejestracji.

W Stanach Zjednoczonych American Airlines, Delta Airlines, United Airlines oraz Allegiant Air uziemiły wszystkie loty w godzinę po tym, jak Microsoft poinformował o usunięciu awarii, co, jak się okazuje nie było prawdą.

Odszkodowania nie przysługują

 Jakie prawa mają pasażerowie w przypadku tej trudnej dla nich sytuacji?  — W przypadku takim jak dzisiejsza awaria, będąca konsekwencją usterki technicznej, odszkodowania za zakłócenie lotu pasażerom nie przysługują  — mówi Tomasz Pawliszyn, prezes Airhelp, firmy technologicznej z branży turystycznej zajmującej się zakłóceniami lotów. - Nie znaczy to jednak, że podróżni mogą pozostać bez opieki: linie lotnicze są zobligowane do tego, by zapewnić im posiłek, zmianę lotu na inny czy nocleg w razie przedłużającego się uziemienia — tłumaczy. 

WiZZ Air informuje swoich pasażerów

Spodziewane są utrudnienia w związku z trwającą awarią globalnego systemu informatycznego dostawcy. Podobnie jak wszystkie linie lotnicza, Wizz Air mierzy się dziś z wyzwaniami technicznymi. Klienci Wizz Air mogą doświadczyć zakłóceń w całej siatce połączeń, z czasowym brakiem dostępu usług na stronie internetowej linii oraz w aplikacji mobilnej.
Obecnie nie działają:
Strona internetowa Wizz Air oraz aplikacja mobilna;
System rezerwacji;
System odprawy online i wyświetlenie karty pokładowej;
Centra obsługi – dokonywanie nowych rezerwacji i zmian w istniejących rezerwacjach.

Podczas awarii, dostępna jest bezpłatna odprawa na lotnisku. W związku z tym, zalecamy pasażerom przybycie na lotnisko co najmniej 3 godziny przed planowaną godziną odlotu, aby mieć wystarczającą ilość czasu na odprawę, kontrolę bezpieczeństwa oraz procedury bezpieczeństwa.

Lotniczy kryzys dotknął także USA i Azji. W Tokio i Hongkongu pasażerowie już po kilka razy wsiadali do samolotów i szybko potem otrzymywali polecenie opuszczenia maszyn. W tym przypadku nie zawiniły ani linie lotnicze, ani przewoźnicy, którzy apelują do pasażerów, aby — zanim wyjadą z domu — sprawdzili, czy i na kiedy ich lot jest zaplanowany.

Awaria przez cały dzień

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Transport
Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę
Transport
LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings
Transport
ICAO: Podróże samolotem bezpieczniejsze, choć nadal dochodzi do tragedii
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
PKP Cargo składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki