Ruszyła druga wojna o „pocztomaty”. Poczta Polska liczy na zwrot akcji

Poczta Polska złożyła wniosek o zastrzeżenie nazwy i znaku graficznego „pocztomat”. Do Urzędu Patentowego wpłynął jednak sprzeciw największego konkurenta.

Publikacja: 18.07.2024 04:30

Poczta Polska złożyła wniosek o zastrzeżenie nazwy i znaku graficznego „pocztomat”

Poczta Polska złożyła wniosek o zastrzeżenie nazwy i znaku graficznego „pocztomat”

Foto: PAP/Mateusz Marek

Wiele lat temu Poczta Polska wymyśliła, że nazwie swoje automaty paczkowe „pocztomatami". Urząd Patentowy oddalił jednak jej wniosek w tej sprawie. Sprzeciwił się InPost, który swoje automaty nazywa „paczkomatami”. Przekonywał, że obie nazwy są bardzo podobne, co klientów może wprowadzać w błąd. Po trwającej kilka lat batalii InPost postawił na swoim. Teraz wygląda jednak na to, że spór powraca.

Rzecpospolita

Dlaczego toczy się walka o nazwę „pocztomat”?

W marcu Poczta Polska złożyła w Urzędzie Patentowym nowy wniosek o zastrzeżenie nazwy „pocztomat”. I znów sprawa utknęła. – Poczta Polska wniosła 5 marca 2024 r. o udzielenie prawa ochronnego na słowno-graficzny znak towarowy. Urząd Patentowy RP potwierdził wpływ wniosku i od tego czasu nie doręczył spółce żadnej korespondencji – mówi „Rzeczpospolitej” Dariusz Prosiecki, dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej i Filatelistyki. – Obecnie Urząd Patentowy RP potwierdza jedynie, że sprzeciw wpłynął, ale nie udziela informacji, kto go złożył. Poczta Polska zajmie stosowne stanowisko procesowe po ewentualnym doręczeniu sprzeciwu – dodaje.

O status sprawy zapytaliśmy Urząd Patentowy. – Do zgłoszenia wpłynął sprzeciw, który jest obecnie procedowany – poinformowała nas krótko Katarzyna Kowalewska, naczelnik Wydziału Komunikacji i Mediów Społecznościowych w Urzędzie Patentowym.

Czytaj więcej

Poczta Polska na wojnie z InPostem. Chodzi o „pocztomaty”

Wedle naszych nieoficjalnych informacji za sprzeciwem znów stoi InPost. Próbowaliśmy potwierdzić te informacje u źródła, jednak spółka Rafała Brzoski nie odpowiedziała na nasze pytania w tej sprawie.

Okres na sprzeciw w postępowaniu o zastrzeżenie nazwy „pocztomat” w Urzędzie Patentowym zakończył się 25 czerwca. Ile potrwa rozpatrywanie zgłoszonego sprzeciwu, nie wiadomo.

Rynek automatów paczkowych kwitnie

W Polsce działa obecnie blisko 40 tys. automatów paczkowych. Zdecydowanym liderem rynku jest InPost, który już przeszło rok temu poinformował, że liczba jego urządzeń przekroczyła 20 tys. oraz że mieści się w nich ponad 3 mln skrytek. Na koniec zeszłego roku według analizy cashless.pl liczba ta wzrosła w okolice 22 tys. Na drugim miejscu była firma DPD z siecią ok. 6,2 tys. maszyn, a na trzecim Orlen z 4,3 tys. automatów paczkowych.

Poczta Polska miała wedle tych danych około 800 urządzeń do nadawania i odbierania paczek. I jak sama niedawno stwierdziła, dopiero buduje swoją sieć maszyn. W kwietniu informowała, że zakontraktowana sieć to 3 tys. urządzeń. Jak dotąd Poczta używa dla nich nazwy Pocztex Automat. Z kolei InPost ma dla swoich urządzeń zastrzeżoną nazwę „paczkomat”. Zastrzegł ją jeszcze w 2009 r. Potem o tę nazwę obie firmy, też już jednak w przeszłości, toczyły batalię. W 2015 r. Poczta Polska złożyła wniosek o unieważnienie zastrzeżenia nazwy „paczkomat”. Przekonywała, że używali jej dla swoich maszyn paczkowych również inni przedsiębiorcy. Urząd Patentowy oddalił ten wniosek. Sprawa trafiła do sądu administracyjnego, a potem wróciła do Urzędu Patentowego. InPost nadal wyłącznie korzysta z „paczkomatu”.

Czytaj więcej

InPost uderza w ostatni bastion Poczty Polskiej. List przyjdzie z paczkomatu

Poczta Polska poinformowała tymczasem niedawno, że systematycznie zwiększa dostępność swoich usług i rozbudowuje sieć punktów, w których można wysłać i odebrać doręczane przez nią przesyłki. Są to m.in. punkty partnerskie, czyli współpracujące z nią punkty handlowe. Aktualnie są to sklepy: Żabka, ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek, Arhelan, niedawno dołączyły do nich także Duży Ben i Euro Sklep, czyli podmioty należące do Grupy Eurocash. – Łącznie, wliczając placówki pocztowe, jest to ponad 18 tys. punktów zlokalizowanych na terenie całej Polski – wylicza Poczta Polska.

Tymczasem wśród pomysłów na rozwój sieci automatów paczkowych Poczty Polskiej pojawiła się jakiś czas temu propozycja połączenia sił z Orlenem. Pocztex Automat i Orlen Paczka miałyby działać wspólnie pod egidą Poczty. Orlen się sprzeciwił i sprawa trafiła do szuflady. Może jednak wrócić, bo jak twierdzą eksperci, taki ruch mógłby znacząco pomóc Poczcie.

Złe wyniki Poczty Polskiej

W połowie maja Sebastian Mikosz, nowy prezes Poczty Polskiej, stwierdził, że spółka znajduje się w stanie śmierci klinicznej. Jej fatalną kondycję finansową potwierdziło opublikowane właśnie sprawozdanie finansowe za 2023 r. Strata netto Poczty Polskiej sięgnęła niemal 621 mln zł. Strata netto Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej w 2023 r. to nieco ponad 461 mln zł. Jej wynik poprawił Bank Pocztowy.

Czytaj więcej

Orlen i Poczta Polska. Tak rząd chce zakończyć bratobójczą rywalizację

Nowe władze Poczty Polskiej przekonują o konieczności głębokiej restrukturyzacji firmy. Twierdzą, że konieczne będą duże zwolnienia. Choć dokładnych liczb jeszcze nie ma, a prace nad różnymi scenariuszami naprawy Poczty Polskiej trwają, przeciwko zwolnieniom już stanowczo zaprotestowały związki zawodowe działające w spółce. Ich liczba rośnie i wedle naszych informacji przekroczyła już 100.

Z danych, które niedawno udostępniła nam Poczta Polska, na koniec grudnia 2023 r. na polskim rynku działało 275 operatorów pocztowych. Największym operatorem w segmencie rynku innych usług pocztowych (m.in. przesyłki reklamowe i przekazy pocztowe) była nadal Poczta Polska. W placówkach pocztowych i za pośrednictwem listonoszy w 2023 r. sprzedało się ok. 1,7 mln kartek i karnetów wielkanocnych. Liczba kartek pocztowych, karnetów świątecznych i okolicznościowych sięgnęła 6 974 576 sztuk. Za pośrednictwem Poczty Polskiej sprzedawanych jest niemal 1000 tytułów prasowych: 34 dzienniki (lokalne i ogólnopolskie) oraz 942 czasopisma (m.in. magazyny opinii, branżowe, hobbystyczne, telewizyjne, dla dzieci oraz pisma poradnikowe i poradniczo-rozrywkowe, kobiece). Spółka sprzedaje dziennie średnio 40 tys. egzemplarzy pism.

Wiele lat temu Poczta Polska wymyśliła, że nazwie swoje automaty paczkowe „pocztomatami". Urząd Patentowy oddalił jednak jej wniosek w tej sprawie. Sprzeciwił się InPost, który swoje automaty nazywa „paczkomatami”. Przekonywał, że obie nazwy są bardzo podobne, co klientów może wprowadzać w błąd. Po trwającej kilka lat batalii InPost postawił na swoim. Teraz wygląda jednak na to, że spór powraca.

Dlaczego toczy się walka o nazwę „pocztomat”?

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
ICAO: Podróże samolotem bezpieczniejsze, choć nadal dochodzi do tragedii
Transport
PKP Cargo składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina
Transport
To już koniec. Czeski narodowy przewoźnik znika z nieba
Transport
Kurierzy nie chcą ani etatów, ani pracy „na dziko”
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
Związkowcy zablokowali tory w Katowicach. Protest przeciw zwolnieniom w PKP Cargo
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki