Co dalej z CPK? Jest deklaracja premiera Donalda Tuska

Premier Donald Tusk ogłosił podczas środowej konferencji prasowej, że w czerwcu rząd przedstawi szczegółowy plan dotyczący budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Publikacja: 05.06.2024 12:54

Premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej w siedzibie KPRM w Warszawie

Premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej w siedzibie KPRM w Warszawie

Foto: PAP/Paweł Supernak

Mimo oczekiwań, na środowej konferencji z udziałem premiera Donalda Tuska jeszcze nie padły jednoznaczne konkrety w sprawie budowy CPK. Wydaje się, iż rządzący mają już w ręku wszystkie karty potrzebne do ich zakomunikowania, więc dalsza zwłoka może być zaskakująca. Zwłaszcza, że od pewnego czasu z rządowej koalicji dobiegają jednoznaczne głosy za realizacją inwestycji, a opinia publiczna coraz bardziej się niecierpliwi.

Jak powiedział w środę „Rzeczpospolitej” wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, prace nad projektem CPK trwają, żaden z kluczowych procesów nie został zatrzymany. - Chcemy ten projekt mieć zoptymalizowany, dobrze przemyślany - jak to się mówi - do każdego nitu i śrubki, aby najbardziej efektywnie wydać pieniądze - podkreślił. 

W ostatnich tygodniach rosło napięcie wokół budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 8 maja prezes CPK Filip Czernicki w rozmowie z „Rzeczpospolitą” poinformował, że rekomendacja dla premiera Donalda Tuska w sprawie inwestycji jest gotowa. Zaznaczył, że inwestycje w CPK są uzasadnione  i powinny zostać zrealizowane, zastrzegając jednocześnie konieczność wzięcia pod uwagę kwestii finansowych i uwarunkowań zewnętrznych związanych między innymi z wydatkami na obronność kraju.

Następnego dnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak zadeklarował w rozmowie w TVN 24, że projekt CPK wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie kontynuowany. – Powinniśmy wbić łopatę w przyszłym roku pod nowe lotnisko – zapowiedział.

Pod koniec maja marszałek Sejmu i lider Polski 2050 Szymon Hołownia, który dotychczas był bardzo sceptyczny wobec inwestycji w megalotnisko, dolał oliwy do ognia swoją niespodziewaną wypowiedzią. – Zmieniłem zdanie, bo Polska jest ostatnim dużym krajem Unii Europejskiej bez towarowego i pasażerskiego hubu lotniczego – ogłosił. I dodał, że projekt powinien być zrealizowany do końca dekady.

Premier Donald Tusk podjął decyzję w sprawie CPK

W środę, 5 czerwca, premier Donald Tusk podczas konferencji ogłosił, że rząd przedstawi szczegółowy plan dotyczący budowy CPK jeszcze w czerwcu. 

– Odpowiedzialni za to ministrowie wiedzą, że w czerwcu opinia publiczna i wszyscy zainteresowani poznają nasze plany i to w detalach – zaznaczył Tusk.

Premier przyznał, że pojawiły się różnice zdań w sprawie CPK w koalicji rządzącej, a przyszłość CPK jest obecnie „w rękach ministrów z Polskiego Stronnictwa Ludowego i Polski 2050”. – Mamy więc tutaj do czynienie z pełną synergią. Nie mam wątpliwości, że koalicja będzie działała jak jeden mąż czy jak jedna żona – dodał.

Czytaj więcej

Michał Kolanko: Czy decyzja w sprawie CPK zmieni kampanię do Parlamentu Europejskiego?

Już wcześniej rządzący wydawali się coraz bliżej pozytywnej decyzji, mimo wcześniejszych wątpliwości, zwłaszcza wobec budowy lotniska, choć już znacznie mniejszych co do budowy linii kolei dużych prędkości (KDP). Na złagodzenie wcześniejszego negatywnego stanowiska wpływały sondaże opinii publicznej. Pokazywały przewagę zwolenników CPK nad przeciwnikami.

Budowa CPK. Najpierw kolej, potem megalotnisko

Jak informuje prezes Czernicki, w ciągu kilku dni ogłoszony zostanie przetarg na budowę tunelu KDP w Łodzi, przygotowywana jest także dokumentacja przetargowa na budowę KDP z Warszawy do Wrocławia. - Równolegle prowadzimy analizy, które przyniosą nam odpowiedź na pytanie: które linie kolejowe są niezbędne z punktu widzenia potrzeb transportowych kraju — powiedział "Rzeczpospolitej" prezes CPK. 

Tzw. igrek — trasa z Warszawy do Łodzi, i dalej rozchodząca się w stronę Poznania i Wrocławia będzie głównym elementem KDP. 4-kilometrowy tunel pod Łodzią już na początku tego roku uzyskał pozwolenie na budowę. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Kolejny praktycznie pewny element KDP to biegnąca na południe kraju Centralna Magistrala Kolejowa, a dalej linia od Katowic w stronę czeskiej Ostrawy, dająca możliwość szybkiego połączenia z Pragą. Ale realizowana będzie nieco później.

Jak poinformował branżowy serwis Nakolei.pl, sieć KDP miałaby docelowo liczyć 800 km, a pociągi będą mogły po niej jeździć z prędkością 350 km/h. W drugiej połowie tego roku PKP Intercity ma zamówić 20 pociągów, które będą mogły wykorzystywać nową infrastrukturę. Sam rynek KDP ma stanowić ok. 5 proc. rynku przewozów pasażerskich.

Czytaj więcej

Przyspieszą pociągi z Warszawy do Gdańska. Nowy rozkład jazdy na wakacje

Wciąż wiele niewiadomych ma budowa komponentu lotniska w Baranowie. Wersja przygotowana przez poprzednie kierownictwo CPK zostanie zmieniona.  - Pracujemy nad optymalizacją projektu lotniskowego. Będziemy realizować inwestycję dla ludzi, uzasadnione ekonomicznie i opartą na danych, a nie na myśleniu życzeniowym — zaznacza Czernicki. Budowa mogłaby się zacząć w połowie przyszłego roku. Problemem pozostaje jednak wykup terenu. Dla projektowanego pierwszego etapu lotniska CPK musi kupić prawie 2,2 tys. hektarów gruntów, z których ma na razie 40 proc., a także przeszło połowę budynków położonych na obszarze inwestycji. . Władze spółki chciałyby przy kolejnych przejęciach obyć się bez wywłaszczeń, co jednak może okazać się trudne.

Polskie firmy zaapelowały do Donalda Tuska: Nie porzucajcie projektu CPK

Tymczasem za budową CPK opowiedział się polski biznes. W kwietniu związek pracodawców RPPG, zrzeszający 19 firm (w tym Fakro, Adamed, Maspex, Synthos czy Wielton), wystosował list do premiera Donalda Tuska, w którym przekonywał do zrealizowania inwestycji.

Przedsiębiorcy przedstawili solidne argumenty. Ich zdaniem CPK jako wielki punkt przesiadkowy i przeładunkowy „jest projektem podnoszącym globalną konkurencyjność polskiej gospodarki i przynoszącym szereg innych korzyści gospodarczych”. Zapewniają, że nie jest to projekt polityczny, bo raporty dotyczące projektu budowy CPK, które powstawały na potrzeby władz państwowych na przestrzeni całej historii III RP, jednoznacznie wskazują na konieczność rozpoczęcia tej inwestycji.

W liście do premiera organizacja powołała się na analityczne opracowania kompetentnych instytucji i organizacji (między innymi IATA, EY, AT Kerney), z których wynika, że CPK byłby bodźcem dla polskiej gospodarki, a w konsekwencji nowego strumienia dochodów budżetowych.

Transport
Mniejsza kara, jeśli Boeing przyzna się do winy
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Transport
Prezes PPL we władzach Europejskiej Rady Portów Lotniczych
Transport
Lufthansa ma zgodę Brukseli na przejęcie spadkobiercy Alitalii. Łatwo nie będzie
Transport
Zwolnienia grupowe w PKP Cargo. Ile osób straci pracę
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Transport
Sankcje uziemiają samoloty w Rosji. Kto będize je teraz naprawiał?