Inwestycja Poczty to kolejny etap realizacji ubiegłorocznej umowy na zakup trzech nowoczesnych maszyn do automatycznego sortowania przesyłek KEP. Jak podkreślają w centrali, to największa jednorazowa inwestycja „w automatyzację procesów logistycznych od początku historii spółki”. Jan Kanthak, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, nadzorujący Pocztę Polską, wskazuje, że PP jest w trakcie procesu przekształcenie posiadanej infrastruktury logistycznej z listowej na paczkową. - To odpowiedź na zmiany obserwowane na rynku pocztowym zarówno w Polsce, jak i na świecie – zaznacza.
Drugi z wiceministrów aktywów państwowych Andrzej Śliwka wskazuje z kolei, że PP musi poprawić konkurencyjność „na wymagającym i zdominowanym przez zagraniczne korporacje rynku KEP”. Nowy sorter ma długość 285 m, a jego wydajność operacyjna pozwoli na posortowanie 7 tys. przesyłek na godzinę. W 2023 r. kolejne nowe sortery rozpoczną pracę w halach we Wrocławiu i Lisim Ogonie pod Bydgoszczą, a w 2024 r. w drugiej sortowni w Warszawie.
Czytaj więcej
Płocki koncern, który skończył nieudaną współpracę na rynku kurierskim z Pocztą Polską, teraz chce wspierać na swoich niemieckich stacjach budowę sieci automatów paczkowych Deutsche Post DHL.
DHL z kolei nie ukrywa, że zamierza stawiać na punkty nadań i odbioru przesyłek poza domem (out of home delivery – OOH). Alternatywne rozwiązanie względem usług kurierów w ciągu trzech lat zwiększyło swój udział w rynku paczek aż trzykrotnie. Last Mile Experts szacuje, iż obecnie ponad 37 proc. paczek doręczanych jest do punktu obsługi, a niemal 12 proc. z niego nadawanych. W szybkim tempie rośnie również liczba automatów paczkowych. Wedle prognoz firmy Colliers w br. ich liczba w Polsce przekroczy 25 tys. Swój udział w tym chce mieć właśnie DHL, który wprowadzi w listopadzie sieć automatów paczkowych POP Box. Uzupełnią one dotychczasową ofertę firmy obejmującą doręczenie do POP oraz doręczenie przez kuriera na wskazany adres. Maszyny pojawią się na terenie całej Polski, m.in. w Warszawie, Trójmieście, Krakowie, Wrocławiu czy Olsztynie – staną przy punktach handlowo-usługowych (np. sklepach spożywczych, stacjach paliw, czy aptekach). Wkrótce będzie ich kilkaset, a docelowo - kilka tysięcy. - Klienci oczekują od firm kurierskich pełnej swobody i elastyczności w obszarze doręczeń przesyłek. Coraz częściej decydują się na dostawy w systemie OOH, dzięki czemu swoje zakupy mogą odbierać w najbardziej dogodnym dla siebie czasie i miejscu - tłumaczy Agnieszka Świerszcz, prezes DHL Parcel.
Automaty POP Box dołączą do ponad 14 tys. Punktów Obsługi Paczek DHL.