Właściciele awionetek nie chcą ich sprzedawać

Na wtórnym rynku małych prywatnych samolotów, awionetek jest do kupienia zaledwie 4,65 proc. maszyn, które do kogoś już należały, najmniej od notowania takich danych w latach 80. — podała Colibri Aircraft, firma zajmująca się ich skupem i sprzedażą.

Aktualizacja: 21.07.2021 14:48 Publikacja: 21.07.2021 14:45

Właściciele awionetek nie chcą ich sprzedawać

Foto: AdobeStock

Na świecie jest w tej chwili do kupienia 1134 samolotów wobec 1839 rok temu, w czerwcu 2020; oznacza to spadek o 38 proc. Niewielkie zapasy plus mniejsze dostawy nowych maszyn — spadek o 20 proc. wobec 2019 r., do najniższego poziomu od 2004 r. — oznaczają, że mimo trudnego rynku lotnictwa cywilnego i podróży sektor prywatnych samolotów odrzutowych może pochwalić się dużym popytem.

Zasadniczą przyczyną popularności samolotów z drugiej ręki jest ich niższa cena od fabrycznie nowych. To decydowało zwłaszcza od czasu światowego kryzysu finansowego w 2008 r. Colibri podaje konkretny przykład: z grona 20 najbardziej popularnych samolotów w 2020 r. 14 proponowano w cenie po 2,5 mln dolarów, podczas, gdy najtańszy nowy lekki samolot jednosilnikowy kosztował ok. 3 mln.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
9zł za pierwszy miesiąc.

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
9 zł pierwszy miesiąc, a potem 39 zł/msc
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki
Transport
Zamówione przez Chińczyków Boeingi wracają do Stanów Zjednoczonych
Transport
Na drogach przybywa aut po kolizjach i wypadkach
Transport
Wokół Warszawy powstanie nowa obwodnica
Transport
Chińczycy nie chcą boeingów? Rosjanie chętnie je kupią. I mają pomysł za co