Kto sprawuje nadzór nad strażą gminną

Nadzór nad działalnością straży gminnej pełni wójt. Jednak nad takimi czynnościami jak np. kontrola osobista czy użycie środków przymusu - sprawuje wojewoda przy pomocy komendanta wojewódzkiego Policji.

Publikacja: 28.01.2018 15:11

Kto sprawuje nadzór nad strażą gminną

Foto: Fotolia

Wymagania związane z utworzeniem i funkcjonowaniem straży gminnej (miejskiej) ustalono w ustawie o strażach gminnych (dalej u.s.g.). W razie podjęcia w gminie decyzji o utworzeniu straży, rada gminy tworzy straż po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego (stołecznego) Policji, o czym zawiadamia wojewodę (art. 2 u.s.g.). Natomiast zasady sprawowania nadzoru nad strażą określa art. 9 u.s.g. Przewidziano w nim, że nadzór nad działalnością straży należy zasadniczo do wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Jednak nadzór nad strażą w zakresie:

- wykonywania uprawnień, o których mowa w art. 12 u.s.g. (m.in. legitymowania osób, dokonywania kontroli osobistej),

- użycia broni palnej i środków przymusu bezpośredniego oraz

- ewidencji etatów, wyposażenia i wyników działania straży (art. 9a ust. 1 u.s.g.)

– sprawuje wojewoda przy pomocy komendanta wojewódzkiego (stołecznego) Policji działającego w jego imieniu.

Działania straży, które podlegają nadzorowi wojewody, zostały wyszczególnione w >tabeli.

W uchwale rady gminy nie można modyfikować zasad nadzoru nad działalnością straży określonych w przepisach u.s.g. (por. np. rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 29 maja 2017 r., znak PN.4131. 152.2017, Dz.Urz. woj. warmi. z 2017 r. poz. 2556). W art. 20 u.s.g. przewidziano, że na zastosowanie i sposób przeprowadzenia przez strażników czynności, o których mowa w art. 12 i art. 14 tej ustawy (np. dokonanie kontroli osobistej czy użycie środków przymusu bezpośredniego) przysługuje zażalenie do prokuratora.

Przykład:

Podczas interwencji straży gminnej, jednego z uczestników zajścia obezwładniono i założono mu kajdanki. Zdaniem tej osoby, zastosowanie tych środków nie było potrzebne, w związku z czym chce dochodzić roszczeń od gminy. Zgodnie z art. 14 u.s.g. oraz przepisami ustawy z 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1120) strażnik może użyć siły fizycznej (technik obezwładnienia) m.in. w razie konieczności:

- wyegzekwowania wymaganego prawem zachowania zgodnie z wydanym poleceniem,

- przeciwdziałania czynnościom zmierzającym bezpośrednio do zamachu na życie, zdrowie lub wolność strażnika bądź innej osoby czy

- przeciwdziałania niszczeniu mienia.

W takich sytuacjach dopuszczono także użycie kajdanek, choć należy pamiętać, że środków przymusu bezpośredniego można użyć tylko w sposób niezbędny do osiągnięcia celów tego użycia, proporcjonalnie do stopnia zagrożenia, wybierając środek o możliwie jak najmniejszej dolegliwości. Na zastosowanie i sposób skorzystania ze środków przymusu bezpośredniego przysługuje zażalenie do prokuratora. W wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 12 kwietnia 2016 r. (sygn. I ACa 1132/15, LEX nr 2061851) zwrócono także uwagę, że działania straży gminnej w zakresie użycia środków przymusu podlegają nadzorowi wojewody, co oznacza, że w razie nieprawidłowości tych działań, to wojewoda, a nie właściwy organ gminy jest biernie legitymowany w sprawie o wywodzone z tego roszczenie.

Sprawowanie nadzoru przez wojewodę

Zgodnie z art. 9 ust. 3 u.s.g. wojewoda sprawuje nadzór nad strażą przez:

- okresowe lub doraźne kontrole, obejmujące całokształt lub część spraw poddanych jego nadzorowi,

- wydawanie zaleceń pokontrolnych oraz kontrolę prawidłowości i terminowości ich realizacji oraz

- podejmowanie innych czynności zmierzających do usunięcia stwierdzonych uchybień i zapobieżenia ich powstawaniu.

Tryb sprawowania nadzoru nad działalnością straży przez wojewodę przy pomocy komendanta wojewódzkiego Policji określono w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z 21 grudnia 2009 r. Przewidziano w nim, że wojewoda w porozumieniu z komendantem wojewódzkim Policji sporządza plan kontroli okresowych na rok kalendarzowy, przy czym w razie potrzeby – niezależnie od tego planu – może być zarządzona kontrola doraźna. Kontrole przeprowadzają, na podstawie pisemnego upoważnienia wojewody i ważnej legitymacji służbowej, wyznaczeni przez komendanta funkcjonariusze lub pracownicy komendy wojewódzkiej Policji. Mogą być przy tym obecni przedstawiciele wojewody posiadający pisemne upoważnienie wojewody i legitymację służbową.

Procedura przeprowadzenia kontroli obejmuje następujące etapy:

Krok 1. Plan kontroli i doręczenie zawiadomienia

Osoba przeprowadzająca kontrolę sporządza projekt programu kontroli, który, za pośrednictwem komendanta wojewódzkiego Policji, doręcza do zatwierdzenia wojewodzie - nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem kontroli. Następnie zatwierdzony program kontroli oraz zawiadomienie o kontroli są doręczane przez wojewodę jednostce kontrolowanej i kontrolującemu, przy czym powinno to nastąpić nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem kontroli. W planie kontroli określa się m.in. jej zakres oraz datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli.

Krok 2. Przeprowadzenie kontroli i sporządzenie protokołu

Kontrolę przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej, w czasie wykonywania jej zadań. Kontrolujący ma prawo wglądu do dokumentów i innych materiałów związanych z zakresem kontroli, a także żądania od kierownika jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień. Z przeprowadzonej kontroli, w ciągu 14 dni, sporządza się protokół, który zawiera m.in. stwierdzone uchybienia i ich przyczyny. Protokół sporządza się w 3 jednobrzmiących egzemplarzach, które otrzymują kierownik jednostki, kontrolujący i wojewoda.

Przykład:

Załóżmy, że w protokole, który sporządzono po kontroli z upoważnienia wojewody, zostały stwierdzone uchybienia w wykonywaniu obowiązków przez straż gminną. Komendant straży nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole. W takim przypadku przed podpisaniem protokołu może zgłosić na piśmie umotywowane zastrzeżenia co do jego treści (ma na to 7 dni od otrzymania protokołu). W razie zgłoszenia zastrzeżeń, kontrolujący powinien dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w razie stwierdzenia zasadności zastrzeżeń – zmienić lub uzupełnić protokół. Komendant straży może także odmówić podpisania protokołu, ale nie jest to przeszkodą do sporządzenia wystąpienia pokontrolnego.

Krok 3. Wystąpienie pokontrolne i realizacja zaleceń

Po zakończeniu kontroli kontrolujący sporządza projekt wystąpienia pokontrolnego, które zawiera informacje o wynikach kontroli, a w razie pojawienia się uwag i wniosków - także zalecenia zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień oraz termin na wykonanie wydanych zaleceń. Projekt tego wystąpienia wraz z dokumentacją zgromadzoną w toku kontroli kontrolujący przekazuje wojewodzie. Następnie wojewoda przekazuje wystąpienie pokontrolne kierownikowi jednostki kontrolowanej, a jego kopię – właściwemu wójtowi, jeżeli kierownikiem jednostki kontrolowanej jest komendant straży, oraz właściwemu komendantowi wojewódzkiemu Policji. Kierownik jednostki kontrolowanej ma obowiązek powiadomić na piśmie wojewodę, w określonym przez niego terminie, o sposobie wykonania zaleceń wskazanych w wystąpieniu pokontrolnym.

Obowiązek współpracy z Policją

Zgodnie z art. 9 ust. 4 u.s.g. w związku z wykonywaniem swoich zadań straż współpracuje z Policją. W tym celu wójt może zawierać z właściwym terytorialnie komendantem Policji porozumienie o współpracy straży i Policji. Współpraca Policji i straży polega m.in. na:

- stałej wymianie informacji o zagrożeniach występujących na określonym terenie w zakresie bezpieczeństwa ludzi i mienia, spokoju i porządku publicznego,

- zorganizowaniu systemu łączności Policji i straży,

- koordynowaniu rozmieszczenia służb policyjnych i straży,

- organizowaniu wspólnych szkoleń oraz ćwiczeń policjantów i strażników, a także

- wymianie informacji w zakresie obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych.

Formy współpracy straży z Policją oraz sposób informowania wojewody o tej współpracy określono w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z 18 grudnia 2009 r. Zaznaczono w nim, że obowiązek współpracy straży z Policją powstaje w chwili utworzenia straży i przekazania uchwały powołującej straż właściwemu terytorialnie komendantowi wojewódzkiemu Policji.

Komendanci straży i komendanci jednostek organizacyjnych Policji realizują współpracę m.in. przez okresowe spotkania (nie rzadziej niż raz na kwartał) i wzajemne, bieżące konsultacje. Właściwy terytorialnie komendant Policji udziela strażom wsparcia w czynnościach, w których siły straży są niewystarczające, a także zapewnia, na wniosek wójta lub komendanta straży, kadry do przeprowadzenia szkolenia podstawowego lub szkoleń specjalistycznych strażników.

Komendanci straży oraz właściwi terytorialnie komendanci Policji mają obowiązek przekazać komendantowi wojewódzkiemu Policji do 31 stycznia każdego roku wspólne informacje o współpracy między tymi formacjami.

podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 21 grudnia 2009 r. w sprawie trybu sprawowania nadzoru nad działalnością straży gminnych (miejskich) (DzU z 2009 r., nr 220, poz. 1733 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 18 grudnia 2009 r. w sprawie form współpracy straży gminnej (miejskiej) z Policją oraz sposobu informowania wojewody o tej współpracy (DzU z 2009 r., nr 220, poz. 1732)

podstawa prawna: art. 1-33 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 706 ze zm.)

Wymagania związane z utworzeniem i funkcjonowaniem straży gminnej (miejskiej) ustalono w ustawie o strażach gminnych (dalej u.s.g.). W razie podjęcia w gminie decyzji o utworzeniu straży, rada gminy tworzy straż po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego (stołecznego) Policji, o czym zawiadamia wojewodę (art. 2 u.s.g.). Natomiast zasady sprawowania nadzoru nad strażą określa art. 9 u.s.g. Przewidziano w nim, że nadzór nad działalnością straży należy zasadniczo do wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Jednak nadzór nad strażą w zakresie:

Pozostało 94% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów