Przedsiębiorcy i osoby zajmujące się doradztwem podatkowym na co dzień już od ponad roku mierzą się z obowiązkiem raportowania schematów podatkowych, tzw. MDR. To, że ta skomplikowana procedura może dotyczyć też innej dużej grupy, tj. gmin, powoli dociera do świadomości samorządowców.
Resort finansów nie pozostawia złudzeń: gminy potencjalnie są objęte obowiązkiem raportowania. Co więcej, w oficjalnej odpowiedzi na pytania „Rz” potwierdza, że po spełnieniu określonych warunków samorządy mają obowiązek posiadania wewnętrznej procedury przeciwdziałającej niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych. Eksperci są pewni: MDR dla gmin to prawdziwe wyzwanie, a dla niektórych gigantyczny problem.
– Wypełnianie obowiązków związanych z raportowaniem schematów podatkowych to dla samorządów ogromny problem. Kryteria determinujące, czy mamy do czynienia ze schematem podatkowym podlegającym obowiązkowi raportowania, są mało precyzyjne, ponadto samorządy po tzw. centralizacji VAT stały się z punktu widzenia MDR podmiotami ogromnie złożonymi – tłumaczy Jerzy Martini, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii Martini i Wspólnicy.
Nie tylko dla firm
Elżbieta Skurczak, radca prawny z BT&A Group, zwraca uwagę, że obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. przepisy dotyczące raportowania schematów podatkowych były od początku konstruowane z przeznaczeniem dla biznesu.
– Okazuje się jednak, że nowe obowiązki nie dotyczą wyłącznie sfery biznesowej, ale obejmują również jednostki samorządu terytorialnego oraz spółki komunalne, co jednoznacznie potwierdza wypowiedź Ministerstwa Finansów – mówi Elżbieta Skurczak.