Działalność związku międzygminnego finansują samorządy

Wojewoda uchyli statut związku międzygminnego, jeżeli akt ten nie rozstrzyga o kosztach funkcjonowania tej organizacji

Publikacja: 07.08.2012 08:58

Brak wypełnienia delegacji ustawowej co do obligatoryjnej treści statutu związku stanowi istotne naruszenie prawa i powoduje konieczność stwierdzenia nieważności uchwały w całości. Do takich wniosków doszedł wojewoda lubuski i uchylił uchwałę rady gminy Zabór w sprawie przyjęcia statutu Zielonogórskiego Związku Gmin.

Obligatoryjna treść statutu związku międzygminnego określona została w art. 67 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z nim statut powinien określać: nazwę i siedzibę związku; uczestników i czas trwania związku; jego zadania; organy, ich strukturę, zakres i tryb działania; zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku. Do obligatoryjnej treści statutu należy też określenie zasad udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku. Statut powinien regulować także zasady wstępowania i występowania ze związku oraz jego likwidacji.

– Rada gminy Zabór, uchwalając statut Zielonogórskiego Związku Gmin, postanowiła, że zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku określi uchwała zgromadzenia tego związku – mówi Teresa Kaczmarek, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Wskazuje, że tym samym statut związku nie zawiera wszystkich obligatoryjnych elementów określonych w ustawie o samorządzie gminnym. – Należało więc stwierdzić nieważność podjętej przez radę gminy Zabór uchwały – wyjaśnia dyr. Kaczmarek.

Organ nadzoru stwierdził, że uchwalony statut zawiera ponadto inne błędy stanowiące rażące naruszenie prawa. M.in. radni postanowili w nim, że na wniosek wójta właściwa rada może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu związku zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Tymczasem z art. 70 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że reprezentowanie gminy w zgromadzeniu rada – na wniosek wójta – może powierzyć zarówno zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta), jak i radnemu. – Taki zapis stanowi nieuprawnioną modyfikację regulacji ustawowej, a w konsekwencji jest nieważny – podkreśla Teresa Kaczmarek.

Brak wypełnienia delegacji ustawowej co do obligatoryjnej treści statutu związku stanowi istotne naruszenie prawa i powoduje konieczność stwierdzenia nieważności uchwały w całości. Do takich wniosków doszedł wojewoda lubuski i uchylił uchwałę rady gminy Zabór w sprawie przyjęcia statutu Zielonogórskiego Związku Gmin.

Obligatoryjna treść statutu związku międzygminnego określona została w art. 67 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z nim statut powinien określać: nazwę i siedzibę związku; uczestników i czas trwania związku; jego zadania; organy, ich strukturę, zakres i tryb działania; zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku. Do obligatoryjnej treści statutu należy też określenie zasad udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku. Statut powinien regulować także zasady wstępowania i występowania ze związku oraz jego likwidacji.

Sądy i trybunały
Reforma w sprawie statusu tzw. neosędziów gotowa. Wiemy, jak rząd chce naprawić sądy
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Nieruchomości
Nowy obowiązek działkowców. Nadchodzą zmiany na ROD
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Służby mundurowe
Ile wyniosą podwyżki w służbach mundurowych w 2025 r. i jak będą rozdzielane?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat 800 plus w lutym 2025. Można też składać nowe wnioski