Coraz większe wątpliwości prawne budzi ustanawianie przez rady gmin płatności za parkowanie w wydzielonych strefach również w sobotę. Do wojewódzkich sądów administracyjnych wnoszone są skargi na uchwały rad gmin wprowadzające takie opłaty. Dotychczas nie doszło do ustalenia trwałej linii orzeczniczej sądów administracyjnych w przedmiocie uprawnień rad gmin do ustanawiania odpłatności za parkowanie w wyznaczonych strefach w soboty.
W kontekście wątpliwości co do interpretacji przepisów, w szczególności ustawy z 21 marca 1985 roku o drogach publicznych, bardzo ciekawe, a zarazem istotne wydaje się uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 2 marca 2016 roku, o sygn. akt III SA/Po 4/16. Sąd stwierdził nieważność uchwały rady miasta, w której przewidziano odpłatność za parkowanie w strefie płatnego parkowania także w soboty.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wskazał, że zgodnie z art. 13b ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych opłatę za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w określonych strefach, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, pobiera się w określone dni robocze. Mając na uwadze powyższe, nie można uznać, że sobota jest dniem roboczym, o jakim mówi ustawa. Sąd przywołał aprobująco w tym względzie pogląd wyrażony w wyroku WSA w Krakowie z 24 października 2013 roku (sygn. akt III SA/Kr 356/13).
W wyroku podniesiono, że niezgodne z zasadami techniki prawodawczej oraz zasadą racjonalności ustawodawcy byłoby wprowadzenie w art. 13 b ust. 1 wyróżnika „robocze" bez żadnego celu, jakim byłoby ograniczenie możliwości rad gmin do wprowadzania odpłatności za parkowanie przez całą dobę lub w określonych godzinach w dniach innych niż te od poniedziałku do piątku. Sąd miał jednak na względzie, że w polskim prawie występuje problem braku definicji legalnej dnia roboczego. Ustawa o dniach wolnych od pracy z 18 stycznia 1951 obejmuje niedziele i święta w niej wymienione. Brak zatem objęcia soboty ustawową definicją dnia wolnego. Niemniej Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w Uchwale 7 Sędziów z 15 czerwca 2011 r. (sygn. akt I OPS 1/11), wyjaśniając wątpliwości w stosowaniu art. 57 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, stwierdził, że sobota jest równoznaczna z dniem wolnym od pracy, a zatem gdy termin na dokonanie czynności przypada właśnie na nią, ulega on przedłużeniu do kolejnego dnia powszedniego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny słusznie zauważył na problematyczny status soboty w prawie administracyjnym, w tym oczywiście także ustawy o drogach publicznych. Z jednej strony nie jest ona dniem ustawowo wolnym od pracy, ale ustawodawca niejednokrotnie posługuje się określeniami, takimi jak „dni dodatkowo wolne od pracy" (do których sobotę już można zaliczyć) oraz „dni powszednie i robocze". Sąd w swojej argumentacji odniósł się także do zmian w rozumieniu dni wolnych od pracy na gruncie rozporządzeń Rady Ministrów w odniesieniu do regulacji praw pracowników. Swój wywód zakończył stwierdzeniem, że począwszy od dnia 1 maja 2001 roku, w Polsce przywrócono pięciodniowy tydzień pracy, co także powinno wpłynąć na rozwianie wątpliwości co do legalności wprowadzania odpłatności za parkowanie w soboty.