Od 28 grudnia 2013 r. jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek przyjmowania programu naprawczego, jeśli istniało zagrożenie realizacji zadań publicznych i nie było możliwości uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego (zgodnie z zasadami określonymi w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych).
Program naprawczy uchwalany jest przez organ stanowiący samorządu (np. radę gminy) z własnej inicjatywy lub na wezwanie regionalnej izby obrachunkowej, która opiniuje treść takiego programu. W czasie realizacji programu naprawczego - nie dłuższym niż 3 lata - jednostki samorządu terytorialnego nie muszą osiągać wskaźników określonych w art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych. Program naprawczy powinien przedstawiać przedsięwzięcia naprawcze mające na celu zwiększenie dochodów lub ograniczenie wydatków budżetowych.
Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała, czy jednostki samorządu terytorialnego rzetelnie przygotowały programy naprawcze, czy ich założenia były nakierowane na osiągnięcie efektów oraz czy efekty te uzyskano. Kontrolą objęto 14 jednostek samorządu terytorialnego realizujących 15 programów naprawczych w latach 2012-2016. Kontrolą objęto również Ministerstwo Finansów jako resort, który udziela jednostkom samorządu terytorialnego takich pożyczek na realizację programów naprawczych. W latach 2012-2016 MF udzieliło samorządom ponad 298 mln zł takich pożyczek (NIK skontrolowała trzy, które otrzymały łącznie 26,6 mln zł). Problem pogarszającej się sytuacji finansowej samorządów, czego konsekwencją była konieczność realizacji programów naprawczych, dotyczył ok. 2 proc. jednostek samorządu terytorialnego.
NIK stwierdziła przede wszystkim, że w latach 2012-2017 liczba samorządów terytorialnych realizujących programy naprawcze wzrosła aż sześciokrotnie, tj. z 10 do 60. To efekt przepisów ustawy o finansach publicznych ograniczających zadłużenie samorządów.
Samorządy prawidłowo ustalały przyczyny pogorszenia się swojej sytuacji finansowej. Główną był „rozmach inwestycyjny" związany z dostępnością środków pomocowych z UE. Realizując dotowane inwestycje samorządy musiały zapewnić wkład własny finansowany kredytami, pożyczkami lub emisją obligacji. Zwiększało to poziom ich zadłużenia i pogarszało wskaźniki finansowe.