Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest wykonywany bezpośrednio przez organ wykonawczy za pomocą urzędu oraz za pośrednictwem jednostek budżetowych.
W przepisach prawa finansowego przyjmuje się, że urząd jednostki samorządu terytorialnego ma formę gospodarki finansowej właściwą dla jednostki budżetowej, która swoim planem finansowym obejmuje część dochodów i wydatków budżetu niewydzieloną dla jednostek budżetowych oraz niektórych dochodów wpływających bezpośrednio na rachunek podstawowy jednostki samorządu terytorialnego.
Jednocześnie rozliczeniom wykonania budżetu w skali całej jednostki samorządu terytorialnego i operacjom finansowym z tym związanym przypisuje się rolę odrębnego obszaru ewidencyjnego i rozliczeniowego i nadaje status odrębnej jednostki, o czym stanowią przepisy o rachunkowości budżetowej.
[srodtytul]Zobowiązania publicznoprawne[/srodtytul]
Abstrahując do oceny poprawności merytorycznej takich rozwiązań prawnych, zwrócić uwagę należy na zróżnicowany charakter przepływów finansowych pomiędzy wymienionymi wyżej jednostkami.