Jeszcze dziś to samorządy zajmują się egzekucją zaległych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Od soboty zadanie to przejmą urzędy skarbowe – tak przewidują wchodzące jutro w życie przepisy nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Samorządy mają przekazać urzędom skarbowym wszystkie akta spraw, które zostały wszczęte w ciągu miesiąca od wejścia w życie nowych przepisów.
Jadwiga Sołtysek, radca prawny w kancelarii KSP Legal & Tax Advice, ocenia, że dla wielu gmin zmiana ta jest bardzo dobra.
– Odejdą im koszty związane z obsługą administracyjną takich egzekucji oraz zatrudniania osób, które się tym zajmują. A urzędy skarbowe mają duże doświadczenie w egzekucji różnych opłat – mówi Jadwiga Sołtysek. Dodaje, że są też skuteczniejsze, gdyż mogą np. potrącić zaległą opłatę z ewentualnej nadpłaty podatku dochodowego.
Możliwe porozumienie
Nowelizacja dopuszcza jednak, by gminy nadal zajmowały się ściąganiem zaległych opłat. Warunkiem jest jednak podpisanie porozumienia przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta z właściwym urzędem skarbowym. Takie porozumienie nie musi być zawarte od razu. Można je podpisać nawet za kilka miesięcy. I wtedy na jego podstawie ściąganie zaległych opłat śmieciowych znów może być w gestii samorządów. Z tym że gminy nie będą mogły prowadzić egzekucji z nieruchomości.