Ewidencja ulic i adresów: jak prawidłowo numerować budynki

Organ gminy nie wydaje decyzji administracyjnej o nadaniu lub zmianie numeru porządkowego budynku. W pisemnym zawiadomieniu właściciela nieruchomości w tej sprawie musi jednak podać podstawę prawną oraz zamieścić uzasadnienie.

Aktualizacja: 30.08.2015 07:59 Publikacja: 30.08.2015 07:27

Ewidencja ulic i adresów: jak prawidłowo numerować budynki

Foto: www.sxc.hu

Obowiązkiem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest oprócz nazywania ulic także numerowanie budynków. Proces ten nie może być chaotyczny. Wadliwe ponumerowanie obiektów może stwarzać problemy dla mieszkańców, np. związane z dotarciem pomocy ratunkowej. A zmiana przyznanych oznaczeń też nie jest łatwa. Wiążą się z tym bowiem określone koszty dla mieszkańców, np. wymiana szyldów, pieczątek, ale i dla gminy, która może zostać obciążona obowiązkiem zapłaty odszkodowania. Dlatego wójt powinien ściśle przestrzegać zasad nadawania budynkom numerów porządkowych określonych w art. 47a ustawy z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (dalej: upgk) i rozporządzeniu ministra administracji i cyfryzacji z 9 stycznia 2012 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów (dalej: rozporządzenie).

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Prawo w Polsce
Będzie żałoba narodowa po śmierci papieża Franciszka. Podano termin
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce