Postępowanie administracyjne: zasada informowania w działalności administracji publicznej

Najlepsza polityka polega na życzliwości wobec obywateli i ułatwianiu załatwiania ich spraw.

Publikacja: 02.04.2019 06:00

Postępowanie administracyjne: zasada informowania w działalności administracji publicznej

Foto: 123RF

Administracja publiczna realizuje zadania w formach prawnych mających charakter władczy lub niewładczy. Załatwianie indywidualnych spraw obywateli lub innych podmiotów odbywa się na podstawie przepisów prawa materialnego, w trybie uregulowanym przepisami prawa procesowego, to jest ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. W kodeksie zawarowane są tzw. zasady ogólne postępowania administracyjnego. Wśród nich jest zasada informowania. Przepis art. 9 kodeksu stanowi: „Organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek."

Pozostało 94% artykułu

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Sądy i trybunały
Po co psuć świeżą krew, czyli ostatni tegoroczni absolwenci KSSiP wciąż na lodzie
Nieruchomości
Uchwała wspólnoty musi mieć poparcie większości. Ważne rozstrzygnięcie SN
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Śmierć nastolatek w escape roomie. Jest wyrok