Poleganie na potencjale podmiotów trzecich w postępowaniach wieloetapowych (np. prowadzonych w trybie przetargu ograniczonego lub dialogu konkurencyjnego) od lat budzi kontrowersje, ponieważ przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych nie były jednoznaczne co do możliwości uwzględnienia użyczonego potencjału w ramach prekwalifikacji wykonawców. Czy nowelizacja ustawy z 22 czerwca 2016 r. usunęła dotychczasowe wątpliwości?
Nowelizacja ustawy służy nie tylko dostosowaniu przepisów prawa krajowego do wymagań wynikających z europejskich dyrektyw, ale jest również doskonałą okazją do usunięcia niejednoznaczności lub wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiają się w praktyce przy stosowaniu przepisów. Mogło się zatem wydawać, że nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych („PZP") z 22 czerwca br. wynikająca z potrzeby dostosowania regulacji krajowej do wymagań wynikających z dyrektywy 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych oraz dyrektywy 2014/25/UE w sprawie zamówień sektorowych zostanie wykorzystana również do zapewnienia większej spójności przepisów oraz ostatecznego rozstrzygnięcia kontrowersji takich jak np. możliwość posługiwania się potencjałem podmiotów trzecich w celu uzyskania wyższej pozycji w rankingu ofert w procedurach dwuetapowych t.j. przetarg ograniczony czy dialog konkurencyjny. Nowelizacja z 22 czerwca 2016 r. niestety eskalowała tylko dotychczasowe wątpliwości w tym zakresie, natomiast ustawodawca dostrzegł problem i doprecyzował przepisy PZP przy okazji uchwalenia nowej ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, która wejdzie w życie 14 grudnia 2016 r.
Prekwalifikacja wykonawców
Jednym z kluczowych elementów wieloetapowych trybów wyłonienia wykonawcy (do których zalicza się przetarg ograniczony, dialog konkurencyjny, negocjacje z ogłoszeniem i partnerstwo innowacyjne) jest ograniczenie liczby potencjalnych wykonawców, którzy zostaną dopuszczeni do właściwego etapu postępowania obejmującego złożenia oferty lub poprzedzającego go procesu dialogu lub negocjacji. Ograniczenie o którym mowa, ma na celu wyłonienie wąskiego grona tych podmiotów, które (np. ze względu na posiadaną wiedzę ekspercką) będą najlepiej przygotowane do realizacji zamówienia. W tym celu zamawiający jest zobowiązany już na etapie ogłoszenia o zamówieniu wskazać jaką liczbę wykonawców dopuści do kolejnego etapu postępowania jak również kryteria, na podstawie których zostanie przeprowadzona selekcja kandydatów i stworzona tzw. "krótka lista".
Do 2013 r. prekwalifikacja wykonawców była oparta wyłącznie na kryteriach podmiotowych i ocenie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Innymi słowy, wykonawca musiał wykazać się spełnieniem minimalnych warunków udziału w postępowaniu np. zrealizowaniem określonej minimalnej liczby inwestycji danego typu, a za każde dodatkowe doświadczenie spełniające warunki opisane przez zamawiającego otrzymywał on określoną liczbę punktów. Na tej podstawie tworzona była lista rankingowa wykonawców, a ostatecznie do kolejnego etapu postępowania zamawiający zapraszał np. pięciu wykonawców, którzy uzyskali najwyższą punktację.
Po nowelizacji ustawy PZP, która weszła w życie 20 lutego 2013 r., zamawiający uzyskali prawo konstruowania kryteriów prekwalifikacji nie tylko na podstawie warunków udziału w postępowaniu, ale równie w oparciu o dowolne kryteria, pod warunkiem że były one obiektywne i niedyskryminacyjne. Nowelizacja z 22 czerwca 2016 r. nie wprowadziła rewolucji w tym zakresie – co prawda redakcyjnie pojęcie „wyłonienia wykonawców w sposób obiektywny i niedyskryminacyjny" zostało zastąpione przez pojęcie „wykonawców wyłonionych na podstawie kryteriów selekcji", ale z punktu widzenia stosowania tego przepisu należy je uznać za pojęcia tożsame.