Od trzech dni można więc wejść do Pałacu na Wyspie, letniej rezydencji Stanisława Augusta. Dostępny jest parter, gdzie znajdują się najciekawsze wnętrza. Największa i najbardziej reprezentacyjna jest sala balowa w stylu klasycystycznym. Zdobią ją posągi Herkulesa Farnese - dłuta Giuseppe'a Angeliniego oraz Apolla Belwederskiego - dzieło Antonio d'Este. Oba wykonano według antycznych wzorów, a zarazem symbolicznie odnoszą się do władzy Stanisława Augusta, jego dążenia do rządów pokojowych, opartych na rozwoju sztuki i nauk.
Sala Salomona w nazwie odwołuje się do biblijnego króla Salomona, mędrca i budowniczego Świątyni Jerozolimskiej. Natomiast alegorycznie do królewskich cnót: roztropności, odwagi, sprawiedliwości, łaskawości, wyobrażonych na okrągłych płótnach, zwanych tondami przez Marcello Bacciarellego, które mają znaczenie uniwersalne, ale zarazem odnoszą się do postaci Stanisława Augusta.
Usytuowana w centrum Rotunda z kopułą nawiązuje kształtem do rzymskiego Panteonu. Stoją w niej posągi Kazimierza Wielkiego, Zygmunta I Starego, Stefana Batorego i Jana III Sobieskiego, których Stanisław August uważał za najwybitniejszych polskich monarchów.
W Galerii Obrazów o zielonych ścianach zobaczymy 140 dzieł z Królewskiej kolekcji obrazów, m.in. „Portret sir Charlesa Hanbury’ego Williamsa” Antona R. Mengsa, „Satyra grającego na flecie” Jakuba Jordaensa, „Portret księżnej Giuliany Pubblicola Santacroce” Angeliki Kauffmann.