Śląscy mistrzowie metalu. Wystawa Stwórz ręce

200 oryginalnych prac śląskich rzemieślników, działających w I połowie XX wieku, można zobaczyć w Muzeum Narodowym we Wrocławiu Wystawa „Stwórcze ręce".

Aktualizacja: 28.03.2015 15:41 Publikacja: 28.03.2015 14:00

Jaroslav Vonka, Figura ogrodnika (Drzewo życia), ok. 1930, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Foto: materiały prasowe

Sztuka metalu doby modernizmu we Wrocławiu" to pierwsza prezentacja mało znanej twórczości, reprezentującej różne nurty rzemiosła artystycznego: od secesji, przez ekspresjonizm i art déco do stylów historyzujących. Wystawę poprzedziły długie poszukiwania i badania.

- Nasza praca przypominała pracę detektywa – mieliśmy ogólną wiedzę, pewne wskazówki, które prowadziły nas do różnych miejsc, gdzie zwykle poza zabytkami, których się spodziewaliśmy, odnajdywaliśmy jeszcze inne, nieznane – opowiada jej kurator Jacek Witecki.

Są tu przedmioty o wyjątkowej wartości artystycznej wykonane ze srebra, miedzi, mosiądzu, brązu i żelaza. Zabytki związane ze sztuką sakralną - kielichy mszalne, monstrancje, cyboria, chrzcielnice, świeczniki, jak i o świeckim charakterze. Większość z nich na co dzień nie jest dostępna dla zwiedzających, bo są przechowywane w klasztorach i kościelnych skarbcach lub pochodzą z prywatnych kolekcji.

To wielki sukces, że udało się pozyskać na wystawę m.in. wielką kratę z drzwi banku w Prudniku, chrzcielnicę z kościoła św. Józefa Rzemieślnika z Wrocławia, fragment ołtarza z kościoła św. św. Zygmunta i Jadwigi Śląskiej w Kędzierzynie - Koźlu. Jest to również okazja do przypomnienia wybitnych przedwojennych wrocławskich artystów-rzemieślników, dziś w większości zapomnianych.

Na plakacie wystawy widzimy „Figurę ogrodnika" (Drzewo życia, około 1930 roku ze zbiorów Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Jej twórca pochodzący z Czech Jaroslav Vonka był mistrzem metaloplastyki artystycznej. Stworzył własny rozpoznawalny styl, inspirowany secesją, ekspresjonizmem, art déco i sztuką ludową. Jego fantastyczny świat jest baśniowy i pełen niezwykłych alegorii. Vonka pracował w Odessie, Petersburgu, Essen i Brnie, a we Wrocławiu mieszkał ponad czterdzieści lat. Pozostawił w tym mieście wybitne dzieła metaloplastyki, m.in. we wrocławskim Ratuszu, Piwnicy, Elektrowni Wodnej na Odrze i na Politechnice Wrocławskiej.

Z kolei Erich Adolf i jego syn Hans byli wybitnym złotnikami. Erich Adolf sam przedstawiał się jako „złotnik kościelny" ,pracujący dla Kościoła katolickiego. Miał we Wrocławiu własny warsztat i był laureatem wielu międzynarodowych nagród. Z jego warsztatu pochodzą nie tylko naczynia liturgiczne, ale i duże projekty wystroju wnętrza, m.in. chrzcielnice i ołtarze, czy figura św. Michała Archanioła z kaplicy św. Rodziny klasztoru Sióstr Boromeuszek w Kamieńcu Ząbkowickim.

Inni zwracający uwagę artyści to: Albert Greiner, konkurujący z Erichem Adolfem w złotnictwie sakralnym, Tillmann Schmitz, wybitny przedstawiciel wrocławskiego secesyjnego złotnictwa oraz Gebhard Utinger – pochodzący ze Szwajcarii malarz, architekt i projektant, autor m.in. wspaniałej kraty w bazylice św. Rodziny w Branicach, uznanej za światowe arcydzieło rzemiosła artystycznego.

Wystawa czynna do 15 czerwca.

Więcej na www.stworczerece.pl

Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie