Zniesienie akcyzy doda skrzydeł cydrowi

Sprzedaż tego typu alkoholi rośnie o niemal 20 proc. Może być jeszcze lepiej, gdy zniknie akcyza. Oznaczałoby to spadek cen o ok. 10 proc. i podkręcenie popytu.

Publikacja: 31.07.2024 04:30

Cydr pozwala zagospodarować nadwyżki produkcji jabłek

Cydr pozwala zagospodarować nadwyżki produkcji jabłek

Foto: AdobeStock

W ciągu 12 miesięcy do początku lipca 2024 r. Polacy wydali na cydr ponad 67 mln zł, czyli 16 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z danych firmy NIQ, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Ilościowo w tym okresie rynek urósł 9 proc., do 4,2 mln litrów.

Obiecujące projekty. Koniec z akcyzą na cydr?

Na tle kurczącego się rynku alkoholi to doskonałe wyniki, a może być jeszcze lepiej. Grupa posłów PiS złożyła już projekt zakładający zniesienie akcyzy na cydr, a Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła dezyderat, w którym jeden z punktów zakłada dokładnie to samo.

– W naszym kraju to piwa traktowane są preferencyjnie: mogą być reklamowane, a brak ich definicji doprowadził do patologicznych sytuacji, bardzo niekorzystnych dla cydru. Cydry są napojami o podobnym udziale alkoholu, a co więcej, wytwarza się je z wykorzystaniem dużych ilości jabłek, których w Polsce mamy w nadmiarze – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Obecne regulacje blokują rozwój cydru i marnują możliwości wykorzystania krajowych owoców. Cydr ciągle jednak ma ogromny potencjał. Jego produkcja jest natomiast droższa, dlatego też zerowa akcyza jest tak bardzo potrzebna – dodaje. Organizacja od lat walczy o zniesienie akcyzy na cydry, w poprzedniej kadencji stosowny projekt trafił pod obrady, ale za późno i nie zdążył zostać uchwalony.

Autorzy projektu wskazują, że Polska jest największym w Europie i trzecim na świecie producentem jabłek. Zniesienie akcyzy spowodowałoby obniżenie cen detalicznych cydru i perry o około 10 proc. i pozwoliłoby – jak szacują – na zwiększenie produkcji tych trunków do poziomu 5-7 mln litrów w skali roku, co pozwoliłoby z kolei na zagospodarowanie 70-90 tys. ton jabłek.

Akcyza miałaby zniknąć w przypadku cydru i perry o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 5 proc. Obecnie obie kategorie objęte są stawką 97 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Rosnący popyt na cydr to szansa dla rolników

– Cydr, mimo iż od lat gości w naszym kraju, to ma jeszcze duży potencjał do rozwoju. W ciągu ostatnich skumulowanych 12 miesięcy (okres od lipca 2023 r. do czerwca 2024 r.) był kupiony przez 9,3 proc. polskich gospodarstw domowych, co oznacza wzrost o 1,4 pkt proc. w ujęciu rok do roku. Oznacza to też, że już ponad 1,25 mln gospodarstw domowych go spróbowało – mówi Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Consumer Panel Services GfK. – Potencjał jest naprawdę spory, ponieważ obecnie średnia częstotliwość zakupu jest jeszcze niewielka: przeciętne gospodarstwo domowe kupuje cydr około trzech razy w ciągu roku. Dotyczy to zakupów gospodarstw domowych i konsumpcji w domu. Dla porównania piwo do domu kupujemy około 32 razy w ciągu roku – dodaje.

Czytaj więcej

Zaskakujące poparcie młodych dla zakazu handlu alkoholem

Polska Rada Winiarstwa podaje, że zmniejszenie wpływów do Skarbu Państwa z tytułu akcyzy będzie wręcz symboliczne – to jedynie około 6 mln zł rocznie przy obecnej skali rynku cydru. Natomiast szansa, którą otrzymałaby nasza branża, przełożyłaby się następnie na znaczne wykorzystanie polskich owoców, więc zysk gospodarczy byłby bardzo istotny – i to w obszarze, który potrzebuje wsparcia.

– Decyzja o zerowej stawce akcyzy na cydr jest strategiczna dla polskiej gospodarki – uważa Jakub Nowak, prezes firmy JNT. – Polska jest największym w UE producentem jabłek i musi dbać o nasz strategiczny surowiec. Proszę zauważyć, że kraje (Włochy, Hiszpania, Niemcy, Francja), dla których strategiczny surowiec to winogrona, dawno wprowadziły zerową stawkę na wina – dodaje.

Ekspert podkreśla, że w ten sposób wspomagają one swoich rolników, budują silny rynek krajowy i otwierają możliwości eksportu. – I my jako kraj musimy zacząć wspierać strategiczne zasoby i wykorzystywać nasze przewagi konkurencyjne. Wprowadzając zerową stawkę na cydr, zwiększamy jego produkcję, a tym samym zużycie polskiego jabłka. Pomagamy więc polskim sadownikom, tworzymy nowe miejsca pracy. Korzyści są ogromne dla całej gospodarki – tłumaczy Jakub Nowak.

Sprzedaż cydru rośnie

Z kolei Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex, dodaje, że w Polsce akcyza na cydr jest znacznie wyższa niż na napoje piwne. – Co więcej, koszt produkcji cydru jest trzy razy wyższy od produkcji piwa, na co istotny wpływ ma wysoka zawartość soku jabłkowego. Zerowa stawka akcyzy mogłaby przyczynić się do obniżenia cen cydru na półkach sklepowych i pozwoliłaby na uczciwszą konkurencję z zagranicznymi koncernami produkującymi piwa z dodatkami soków owocowych – podkreśla.

Na jego potencjał wskazuje też handel. – W naszej sieci sprzedaż w tej kategorii notuje dwucyfrowe zwyżki, a produkt znajduje się w naszym stałym asortymencie. Ze względu na duże zainteresowanie klientów wprowadzamy do oferty nowe warianty smakowe – np. gruszka, truskawka, brzoskwinia, arbuz, jagoda i wiele innych – mówi Katarzyna Bienkiewicz, menedżer kategorii odpowiedzialna za cydr w sieci Biedronka. – W tej kategorii, poza produktami brandowymi, posiadamy również markę własną – dodaje.

Podobnie inni gracze. – W Polsce cydr jest obecnie dosyć małą kategorią w asortymencie alkoholowym, która rozwija się mniej dynamicznie od pozostałych. Nie posiadamy go w stałej sprzedaży, ale z myślą o amatorach tego rodzaju trunku oferujemy cydr w ramach akcji tematycznych – mówi Paweł Czeluśniak, kierownik kategorii Aldi Polska. – W tym roku mieliśmy do tej pory cztery tego typu akcje, w ramach których proponowaliśmy naszym klientom cydr polski i francuski. Łącznie sprzedaż wyniosła ponad 16 tys. butelek – dodaje.

W ciągu 12 miesięcy do początku lipca 2024 r. Polacy wydali na cydr ponad 67 mln zł, czyli 16 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z danych firmy NIQ, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Ilościowo w tym okresie rynek urósł 9 proc., do 4,2 mln litrów.

Obiecujące projekty. Koniec z akcyzą na cydr?

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kimchi ofiarą zmian klimatu
Przemysł spożywczy
GIS ostrzega: Popularne chipsy zanieczyszczone olejem termalnym
Przemysł spożywczy
Producent Krakusków kolaborował z nazistami. „Nie wiedzieliśmy, nie pytaliśmy”
Przemysł spożywczy
Włosi kupują polską markę. Oshee sprzedaje producenta popularnych wafli ryżowych
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Przemysł spożywczy
„Małpki” pod lupą
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki