Niemal 13,2 mld zł wydaliśmy na napoje bezalkoholowe w 2105 r. To o 6 proc. więcej niż rok wcześniej – podaje firma badawcza Nielsen. Ubiegłoroczny wzrost był niemal dwukrotnie większy niż w 2014 r., a w górę poszły wydatki na wszystkie liczące się produkty.
– Sprzedaż napojów bezalkoholowych w Polsce powinna nadal rosnąć o kilka procent rocznie – mówi Grzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa PwC. – W dalszym ciągu może oddziaływać w tym wypadku efekt dochodowy. To oznacza, że wraz ze wzrostem zamożności Polaków będą oni zastępować domowe kompoty czy herbaty gotowymi napojami lub wodą – dodaje.
Wody butelkowane napędzają wyniki branży już od kilku lat. W 2015 r. wydaliśmy na nie o prawie 12 proc. więcej niż rok wcześniej. Większy wzrost zanotowały tylko izotoniki. Jednak przeznaczyliśmy na nie ok. 152 mln zł, blisko 25 razy mniej niż na wody.
W najbliższym czasie tempo, w którym rośnie sprzedaż wód, może być nadal szybsze niż średnia dla branży.
– Polak wypija statystycznie prawie 90 l wody butelkowanej rocznie, o 30 l mniej niż przeciętny Europejczyk – szacuje Jerzy Nowotarski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu spółki Jurajska, która w 2015 r. zwiększyła sprzedaż naturalnej wody mineralnej o ponad 20 proc. – Dla utrzymania wzrostu łącznej sprzedaży w Polsce, nawet o 8 proc. w 2016 r., znaczenie będą miały działania marketingowe producentów wód – dodaje.