Polacy kupują wina musujące już nie tylko na sylwestra. To rynek wart miliard złotych

W ostatnim tygodniu roku Polacy ruszają po wina musujące, których sprzedaż w tym okresie jest siedmiokrotnie wyższa niż średnia w pozostałych tygodniach. Mimo to produkt ten powoli przestaje być sezonowy.

Publikacja: 31.12.2024 04:35

Polacy kupują wina musujące już nie tylko na sylwestra

Polacy kupują wina musujące już nie tylko na sylwestra

Foto: Adobe Stock

Polacy na wina musujące wydają już niemal 1 mld zł i w ostatnich latach nie jest to już kategoria sezonowa, choć wciąż najwyższe obroty generowane są w końcówce roku. Niemniej Polacy sięgają po takie produkty również latem w postaci popularnych koktajli, jak i w inne pory roku.

Foto: Tomasz Sitarski

Zmierzch „szampanów”

Ostatnie dni przed sylwestrem w sklepach upływają zdecydowanie pod znakiem musujących trunków, bez których Polacy nie wyobrażają sobie świętowania początku nowego roku. – Jeszcze 10 czy 11 lat temu nikt u nas nie słyszał o jakościowych winach musujących. Znaczną część rynku stanowiły produkty musujące, gazowane, wytwarzane w Polsce z zagęszczonych soków owocowych – głównie jabłkowych, rzadziej winogronowych. Nazywano je „szampanami”, a ich konsumpcja odbywała się jedynie raz w roku: w okolicach świąt Bożego Narodzenia i sylwestra – mówi Joanna Semczuk, członek zarządu, dyrektor ds. handlu i logistyki w firmie Henkell Freixenet Polska. Firma ma portfolio Mionetto Prosecco, a także hiszpańską Cavę Cordon Negro.

Czytaj więcej

W sklepach na dobre zaczyna się świąteczne szaleństwo

– Dziś wina musujące pijemy w zasadzie cały rok. To nie tylko włoskie prosecco, które tak pokochali Polacy i które zrobiło niesamowitą karierę. Kolejna do odkrycia jest chociażby hiszpańska cava. Dalej asti, szampan, franciacorta, sekt czy crémant. Ten świat jest bowiem przebogaty. Jako liderowi kategorii win musujących w Polsce zależy nam, aby poszerzać wiedzę konsumentów w tej dziedzinie – dodaje.

Firma podkreśla, że wina musujące to segment, w którym mocno rozgościł się trend na trunki w wersji bezalkoholowej. Takie warianty win musujących odpowiadają już za 5,7 proc. wartości sprzedaży segmentu.

Czytaj więcej

Miliard złotych w bąbelkach. Polacy ruszyli po wina musujące

– Jak co roku obserwujemy w naszej sieci zwiększone zainteresowanie zakupem alkoholi w okresie zbliżającego się końca roku, które utrzymuje się również w czasie karnawału. W kategorii win musujących obserwujemy wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2023 – mówi Luiza Urbańska, Biuro Prasowe Aldi Polska. – Branża winiarska dynamicznie się rozwija, a dla wielu klientów wina musujące, zwłaszcza prosecco, wciąż są nowością, która budzi ciekawość. Dlatego stale poszerzamy nasz asortyment i wprowadzamy nowe produkty, aby sprostać oczekiwaniom oraz potrzebom konsumentów – dodaje.

Kto kupuje wina musujące

Z danych firmy NielsenIQ wynika, że wśród dorosłych Polaków prawie połowa spożywa alkohol co najmniej dwa razy w miesiącu, a co piąta osoba robi to kilka razy w tygodniu. Z drugiej strony 23 proc. deklaruje, że nie spożywa alkoholu wcale lub robi to najwyżej raz w roku. – Wina musujące cieszą się szczególną popularnością wśród kobiet, z których aż 66 proc. deklaruje ich spożycie. Najczęściej sięgają po nie konsumentki w wieku 30–39 lat. Starsi konsumenci często preferują piwa, wódki, wina i whisky – tłumaczy Anka Łękarska, szefowa zespołu badań konsumenckich w NielsenIQ.

Czytaj więcej

Walka o zerową akcyzę na cydr. To pomoże producentom i rolnikom

Podczas wyboru w sklepie aż 42 proc. klientów decyduje się na zakup dwóch lub więcej produktów z kategorii win musujących, zazwyczaj wybierając te same warianty. Z kolei wybierając miejsce zakupu takich produktów, głównie trafiają do dyskontów. – W ostatnim tygodniu roku sprzedaż wina musującego gwałtownie wzrasta, osiągając poziom aż siedmiokrotnie wyższy niż średnia sprzedaż w pozostałych tygodniach. To wyraźnie pokazuje, jak bardzo Polacy lubią celebrować koniec roku i Nowy Rok z kieliszkiem „szampana” w dłoni – dodaje Anka Łękarska.

Handel się na tę okazję oczywiście mocno szykuje. Biedronka podaje, że 30 grudnia ponad 3 tys. placówek sieci będzie czynnych co najmniej do godziny 23:30. Z kolei w sylwestra sklepy będą czynne do godziny 20. Z tej okazji sieć przygotowała dodatkowe promocje. Te na sprzedaż trunków musujących były organizowane kilka dni wcześniej.

Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży

W Polsce ta kategoria zmaga się wciąż z wyzwaniami, a w związku z rosnącymi cenami konsumenci rezygnują z zakupów. Od stycznia 2025 r. znowu rośnie akcyza, co oznaczać będzie kolejne podwyżki cen.

Czytaj więcej

Prosecco hitem na polskich stołach

Sprzedaż alkoholi już po pierwszym półroczu 2024 r. ilościowo skurczyła się o 2,1 proc., ale w przypadku największych kategorii są one poważniejsze – dla piwa to 2,2 proc., a dla wódki 3,2 proc. Na tym tle wina musujące prezentują się zdecydowanie lepiej. Już co piątą złotówkę, jaką wydajemy na wina, przeznaczamy na wina musujące – wynika z danych NielsenIQ.

To wynik osiągnięty głównie dzięki prosecco. Sprzedaż win musujących rośnie dwucyfrowo, zarówno pod względem wartości, jak i wielkości sprzedaży, odpowiednio 15,1 proc. i 10,6 proc. Włoskie bąbelki odpowiadają już za ponad 46 proc. wartości sprzedaży i 35 proc. wielkości sprzedaży wszystkich win musujących – to dane za pierwsze półrocze 2024 r.

Dzisiaj cały rok w restauracjach można dostać koktajle na bazie najróżniejszych win musujących, co zachęca konsumentów do próbowania ich przygotowania także w domach. Dlatego sprzedaż rośnie przez cały rok. A tylko marka Mionetto w 2023 r. sprzedała się w Polsce w 5 mln butelek.

Polacy na wina musujące wydają już niemal 1 mld zł i w ostatnich latach nie jest to już kategoria sezonowa, choć wciąż najwyższe obroty generowane są w końcówce roku. Niemniej Polacy sięgają po takie produkty również latem w postaci popularnych koktajli, jak i w inne pory roku.

Zmierzch „szampanów”

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Mocno wzrosła cena minimalna alkoholi w Rosji. W sklepach jeszcze drożej
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Przemysł spożywczy
Duże zmiany w produkcji żywności. Uprawy trafiły do centrów miast, a owady do chipsów
Przemysł spożywczy
Amerykański gigant inwestuje w Polsce w nowoczesną produkcję czekolady
Przemysł spożywczy
Branża mięsna czeka na otwarcie rynków azjatyckich
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Przemysł spożywczy
Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych sprzeda tysiąc ton masła. To cios w wysokie ceny
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay