Specjalne etykiety zniechęcą do kupowania mięsa

Informacje o wpływie procesu produkcyjnego na klimat oraz kosztach środowiskowych skutecznie zachęcają konsumentów do zmian na listach zakupowych

Publikacja: 28.12.2022 18:38

Specjalne etykiety zniechęcą do kupowania mięsa

Foto: Adobe Stock

Badanie kliniczne opublikowane w czasopiśmie Jama Network Open wykazało, że konsumenci dobrze reagują na oznaczenia klimatyczne na produktach spożywczych. Uczestnikom pokazano menu typu fast food i poproszono o wybranie jednego elementu, który chcieliby zamówić na obiad. Uczestnicy dostali losowo menu z jedną z trzech etykiet: neutralnej w grupie kontrolnej, zielonej informującej o wpływie na klimat hodowli drobiu, ryb lub produktów wegetariańskich oraz wersja czerwona wskazująca na duży i negatywny wpływ na klimat produktów z czerwonego mięsa. Dodatkowo znalazła się na niej informacja iż ta wersja nie jest zrównoważona środowiskowo i charakteryzuje się wysoką emisją gazów cieplarnianych. Choć hodowla drobiu czy ryb (także ich masowe połowy) również ma także negatywny wpływ na klimat, to nie wskazano tego w znaczeniu, na co zwracają uwadze krytycy wyników.

Mimo to same kolory wystarczyły, że w porównaniu z grupą kontrolną 23,5 proc. więcej uczestników wybrało zrównoważoną wersję menu gdy obok dań mięsnych znalazły się negatywne dane. Naukowcy podkreślają, że oznaczanie produktów z czerwonego mięsa za pomocą czerwonych etykiet o negatywnym wpływie na klimat w negatywnych ramach było skuteczniejsze w zwiększaniu zrównoważonych selekcji niż oznaczanie produktów innych niż czerwone mięso za pomocą pozytywnych zielonych etykiet o niskim wpływie na klimat np dań wegetariańskich.

W kwietniu raport Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) wezwał światowych przywódców, zwłaszcza w krajach rozwiniętych, do wspierania przejścia na zrównoważone, zdrowe i niskoemisyjne diety.

Jednak rządy podkreślają, że nie mogą tak po prostu zacząć zniechęcać do jedzenia mięsa ze względu tez na efekty gospodarcze, a w efekcie również wpływ na rynek pracy.

- Produkcja żywności oparta na zwierzętach, napędzana głównie produkcją wołowiny, odpowiada za 14,5 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych i jest ważnym modyfikowalnym czynnikiem przyczyniającym się do zmian klimatu - piszą autorzy badania z uniwersytetów Johns Hopkins i Harvard.

Jak dodają w Stanach Zjednoczonych spożycie mięsa, w szczególności czerwonego, konsekwentnie przekracza zalecane poziomy w oparciu o krajowe wytyczne żywieniowe. Zmiana obecnych wzorców żywieniowych w kierunku bardziej zrównoważonych diet z mniejszą ilością spożywanego czerwonego mięsa może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych związanych z dietą nawet o 55 proc.

Przemysł spożywczy
Producent popularnych lodów oskarża Unilever: Chcą nas uciszyć
Przemysł spożywczy
Japoński rząd uwalnia rezerwy ryżu. Ceny rosną dramatycznie, ryż znika ze sklepów
Przemysł spożywczy
Polska wódka zajmuje miejsce rosyjskiej
Przemysł spożywczy
Świetlana przyszłość kartonowej butelki. Może zwiększyć eksport wina z Francji
Przemysł spożywczy
Jeszcze więcej plastiku. Taka może być odpowiedź Coca-Coli na cła