Kawę znów pijemy poza domem

Robi to już co drugi Polak, niemal tyle samo co przed pandemią. Coraz chętniej zamawiana jest także do domu.

Aktualizacja: 10.08.2021 14:19 Publikacja: 10.08.2021 13:26

Kawę znów pijemy poza domem

Foto: AdobeStock

Po gorszym roku pandemicznym Polacy wrócili do spożywania kawy w mieście – obecnie odsetek osób pijących kawę poza domem wynosi 49 proc. - wynika z badania Café Monitor ARC Rynek i Opinia.

Nadal najpopularniejszymi miejscami spożywania kawy poza domem są kąciki kawowe na stacjach paliw, jednak w porównaniu z poprzednimi latami nieco straciły na popularności.

Miejsca, które najbardziej zyskały na popularności w porównaniu z ubiegłym rokiem to lodziarnie i lodziarnio-kawiarnie (wzrost o 13 pkt. proc. do 50 proc.), kawiarnie sieciowe (z 24 proc. do 29 proc.) oraz kawiarnie niesieciowe zyskujące 5 pkt. proc. do 26 proc. Nadal najczęściej pijemy kawę na stacjach paliw, chociaż w tym wypadku zauważalny jest spadek popularności tego miejsca o 5 pkt. proc. do 67 proc. Sklepy spożywcze, które oferują kawę stosunkowo wskazało 30 proc.

Najczęściej kupowanym rodzajem kawy jest latte i espresso (po 28 proc. wskazań). 71 proc. respondentów korzysta z mleka do kawy, przy czym 59 proc. wybiera klasyczne mleko z laktozą, zaś 12 proc. - inne rodzaje.

W badaniu jako nowość pojawiło się zjawisko zamawiania kawy z dowozem. Niemal co piąty badany w ciągu ostatniego roku korzystał z tej opcji. Aplikacją, przez którą konsumenci kawy najczęściej zamawiali kawę z dowozem jest Pyszne.pl.

- Zwyczaje związane z korzystaniem z oferty gastronomicznej, w tym miejsc oferujących kawę, zmieniają się w ostatnim czasie, zależnie od etapów pandemii. Widać jednak, w porównaniu z poprzednim rokiem, że Polacy chętniej korzystają z miejsc z założenia przeznaczonych do konsumpcji kawy, czyli kawiarni, lodziarni oraz lodziarnio-kawiarni - mówi Natalia Sieroń, badaczka z ARC Rynek i Opinia, autorka raportu Cafe Monitor 2021.

- Pojawiła się też nowa opcja, zamawiania kawy z dowozem. Ma to na pewno związek z pandemią, jednak trudno na tym etapie ocenić, czy to zjawisko na dłuższą metę się utrzyma. Na pewno szersza oferta kawiarni, również w zakresie np. słonych przekąsek, jak również łatwość zamówienia przez odpowiednią aplikację przyczyniły się do rozwoju tej usługi – dodaje.

Przemysł spożywczy
Bacardi przegrywa z Kubą walkę o Havana Club
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Przemysł spożywczy
Owady w pieczywie mogą przestać być skandalem. Bruksela legalizuje larwy mącznika
Przemysł spożywczy
Jemy coraz więcej miodu, potrzebny import z Ukrainy. Dane Polskiej Izby Miodu
Przemysł spożywczy
Szampan mniej popularny na świecie, ale koniak nadal w modzie
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Przemysł spożywczy
Kolejne trunki w wersji bezalkoholowej?
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku