Kawę znów pijemy poza domem

Robi to już co drugi Polak, niemal tyle samo co przed pandemią. Coraz chętniej zamawiana jest także do domu.

Aktualizacja: 10.08.2021 14:19 Publikacja: 10.08.2021 13:26

Kawę znów pijemy poza domem

Foto: AdobeStock

Po gorszym roku pandemicznym Polacy wrócili do spożywania kawy w mieście – obecnie odsetek osób pijących kawę poza domem wynosi 49 proc. - wynika z badania Café Monitor ARC Rynek i Opinia.

Nadal najpopularniejszymi miejscami spożywania kawy poza domem są kąciki kawowe na stacjach paliw, jednak w porównaniu z poprzednimi latami nieco straciły na popularności.

Miejsca, które najbardziej zyskały na popularności w porównaniu z ubiegłym rokiem to lodziarnie i lodziarnio-kawiarnie (wzrost o 13 pkt. proc. do 50 proc.), kawiarnie sieciowe (z 24 proc. do 29 proc.) oraz kawiarnie niesieciowe zyskujące 5 pkt. proc. do 26 proc. Nadal najczęściej pijemy kawę na stacjach paliw, chociaż w tym wypadku zauważalny jest spadek popularności tego miejsca o 5 pkt. proc. do 67 proc. Sklepy spożywcze, które oferują kawę stosunkowo wskazało 30 proc.

Najczęściej kupowanym rodzajem kawy jest latte i espresso (po 28 proc. wskazań). 71 proc. respondentów korzysta z mleka do kawy, przy czym 59 proc. wybiera klasyczne mleko z laktozą, zaś 12 proc. - inne rodzaje.

W badaniu jako nowość pojawiło się zjawisko zamawiania kawy z dowozem. Niemal co piąty badany w ciągu ostatniego roku korzystał z tej opcji. Aplikacją, przez którą konsumenci kawy najczęściej zamawiali kawę z dowozem jest Pyszne.pl.

- Zwyczaje związane z korzystaniem z oferty gastronomicznej, w tym miejsc oferujących kawę, zmieniają się w ostatnim czasie, zależnie od etapów pandemii. Widać jednak, w porównaniu z poprzednim rokiem, że Polacy chętniej korzystają z miejsc z założenia przeznaczonych do konsumpcji kawy, czyli kawiarni, lodziarni oraz lodziarnio-kawiarni - mówi Natalia Sieroń, badaczka z ARC Rynek i Opinia, autorka raportu Cafe Monitor 2021.

- Pojawiła się też nowa opcja, zamawiania kawy z dowozem. Ma to na pewno związek z pandemią, jednak trudno na tym etapie ocenić, czy to zjawisko na dłuższą metę się utrzyma. Na pewno szersza oferta kawiarni, również w zakresie np. słonych przekąsek, jak również łatwość zamówienia przez odpowiednią aplikację przyczyniły się do rozwoju tej usługi – dodaje.

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego