Własny biznes w e-commerce albo kariera influencera

Rosnące w czasie pandemii ryzyko utraty pracy zwiększyło zainteresowanie prowadzeniem własnego biznesu. Deklaruje je teraz prawie połowa Polaków.

Publikacja: 06.12.2020 21:44

Własny biznes w e-commerce albo kariera influencera

Foto: Adobe Stock

Wprawdzie od lat jesteśmy przedsiębiorczym społeczeństwem, lecz wybuch pandemii jeszcze bardziej zwiększył gotowość do startu w biznesie. O ile w 2018 r., w czasach najlepszej w tej dekadzie koniunktury na rynku pracy, jedynie 22 proc. Polaków deklarowało w badaniu AGER („Amway Global Entrepreneurship Report") chęć założenia własnej firmy, o tyle obecnie ten odsetek wzrósł do 46 proc.

Jeszcze więcej, bo 47 proc. z tysiąca badanych Polaków, ocenia, że mają niezbędne umiejętności do prowadzenia biznesu. Nieco gorzej jest z zasobami – te potwierdza już tylko 26 proc. uczestników najnowszego badania AGER.

Tegoroczny raport podsumowuje wyniki edycji badania przedsiębiorczości zrealizowanego, jak zwykle, w 12 krajach Europy, lecz po raz pierwszy w dwóch etapach – przed wybuchem pandemii koronawirusa (w 2019 r.) oraz po jej wybuchu (w 2020 r.). Gotowość do startu w biznesie, wynikającą niekiedy z przymusu (utraty pracy), potwierdzają też dane GUS – według nich w końcu października br. do rejestru REGON było wpisanych prawie 4,65 tys. podmiotów gospodarczych, czyli o 0,4 proc. więcej niż we wrześniu i o 2,7 proc. więcej niż w październiku zeszłego roku.

Według GUS najwięcej nowych biznesów powstaje w tradycyjnych branżach – w handlu i naprawach oraz w budownictwie. Również raport AGER wskazuje znaczący wzrost zainteresowania tradycyjną działalnością gospodarczą. Odsetek planujących ją osób wzrósł z 50 proc. w ubiegłym roku do 55 proc. w trakcie pandemii. Jednak tym, co i w zeszłym, i w tym roku kusiło największą część potencjalnych przedsiębiorców, jest e-commerce.

Już w ub.r. na e-handel stawiało 54 proc. osób planujących start w biznesie, zaś po wybuchu pandemii – już 60 proc. Wśród młodych Polaków, do 35. roku życia, na e-commerce stawia aż 73 proc. badanych. To zrozumiały wybór, biorąc pod uwagę wymuszone przez pandemię ograniczenia w handlu tradycyjnym, a także niższe koszty startu i prowadzenia biznesu e-commerce. Dużą popularnością cieszy się też biznes rozwijany poprzez media społecznościowe, na który stawia 47 proc. potencjalnych przedsiębiorców, zaś w grupie tych młodych – 63 proc.

– Nowe pokolenie zdigitalizowanych przedsiębiorców bardzo dobrze odnajduje się w nowej rzeczywistości, a im wyższe wykształcenie, tym większe zaufanie do własnych kompetencji – komentuje Anna Czarczyńska z Katedry Ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego. Według niej ograniczenia związane z pandemią wyraźnie zwiększyły rolę mediów społecznościowych jako narzędzia do nawiązywania kontaktów i budowania relacji z potencjalnymi klientami.

Niewiele mniej, bo czterech na dziesięciu badanych (a wśród młodych ludzi – prawie połowa), planuje biznes w całości bazujący na mediach społecznościowych, celując w karierę infuencera, który zarabia na rzeszach fanów na Instagramie, TikToku czy YouTubie. Jak zwracają uwagę autorzy raportu, zainteresowanie działalnością influencerską wzrosło wyraźnie wśród mężczyzn. O ile w zeszłym roku 28 proc. z nich celowało w karierę influencera, o tyle w czasie pandemii już 38 proc. Odwrotnie jest u kobiet – grupa potencjalnych influencerek skurczyła się z niemal połowy do 40 proc. badanych. Wzrosło natomiast zainteresowanie sprzedażą bezpośrednią i dorabianiem w ramach tzw. sharing economy, czyli gospodarki współdzielenia. Wśród osób do 35. roku życia grupa zainteresowanych sharing economy (np. współpracą z Uberem czy Boltem) zwiększyła się w ciągu kilku miesięcy z 33 do 46 proc.

Za to wyraźnie (z 63 do 43 proc.) spadła popularność zarabiania jako freelancer, czyli wolny strzelec. – W całej Europie obserwujemy silnie spadkową tendencję postrzegania atrakcyjności pracy bez etatu bazującej na projektach – mówi Anna Czarczyńska.

Praca
Rola HR nie kończy się na zatrudnieniu
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Praca
Rynek pracy: optymizm firm podszyty sporą niepewnością
Praca
Co może ochronić przed samotnością w biurze?
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora