Koronawirus nie zmniejszył aspiracji zawodowych pracujących Polek, które nie ustępują pod tym względem mężczyznom. Aż 70 proc. pań chciałoby awansować na wyższe stanowisko (wśród mężczyzn takie chęci deklaruje 68 proc. badanych), a dla 41 proc. pań celem zawodowym jest stanowisko w zarządzie firmy – wynika z najnowszego raportu McKinsey & Company „Win-win: How empowering women can benefit Central and Eastern Europe".

Raport, który jest wynikiem badania ponad 3 tysięcy pracowników dużych firm w Polsce, w Czechach i na Węgrzech, wskazuje, że Polki wyróżniają się ambicjami zawodowymi. W całej badanej grupie średnio 57 proc. kobiet celuje w wyższe stanowisko. Są jednak świadome ograniczeń – 28 proc. uważa, że z racji płci będzie im trudniej o awans. W dużej mierze wynika to z obiektywnych barier w karierach kobiet, w tym ze znacznie większego obciążenia obowiązkami domowymi, które jeszcze wzrosło w czasie pandemii. Podczas gdy o problemach z utrzymaniem równowagi między pracą a życiem prywatnym mówi 7 proc. mężczyzn, to wśród kobiet – co czwarta.
Na ten problem zwraca też uwagę wrześniowy raport Instytutu DELab UW i Future Collars „Tytanki pracy. Kobiety na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji", który potwierdza, że pandemia uderzyła szczególnie w pracujące matki. 60 proc. z nich ma trudności w godzeniu obowiązków rodzinnych z zawodowymi. Prawie sześć na dziesięć ankietowanych twierdzi zaś, że obowiązki domowe i rodzicielskie hamują rozwój zawodowy kobiet. Według danych OECD Polki przeznaczają średnio ponad dwie godziny dziennie na nieodpłatną pracę w domu.
Czytaj więcej
Powszechnie dostępna praca, płace rosnące szybciej niż PKB, spadające ubóstwo – to kilka czynników wskazujących, że rozwój gospodarczy w Polsce jest coraz bardziej inkluzywny.