Eksperci zgodni ws. wyroku o blokowaniu kont podatników

Obecnie nie ma podstawy prawnej do blokowania rachunków firm przez naczelników urzędów celno-skarbowych. Te ważne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skomentowali dla "Rzeczpospolitej" eksperci podatkowi.

Publikacja: 14.11.2022 14:23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie

Foto: Fotorzepa / Danuta Matłoch

Przypomnijmy, iż chodzi o blokady nakładane od 7 lipca 2022 r. Tego dnia zmieniły się przepisy, a sąd uznał, że mają "usterkę legislacyjną", która nie pozwala naczelnikom nakładać blokad.

Precedensowy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 2206/22) opisał w poniedziałek portal Business Insider Polska.

Czytaj więcej

Precedensowy wyrok ws. blokady kont bankowych podatników

Eksperci, z którymi rozmawiała "Rzeczpospolita" są zgodni, że wyrok WSA w Warszawie jest jak najbardziej słuszny.

Opinia dla „Rzeczpospolitej”
Artur Nowak - radca prawny, partner w kancelarii DZP Domański Zakrzewski Palinka

Podzielam stanowisko WSA wyrażone w tej sprawie. Stoję na stanowisku, że w świetle litery przepisów trudno uznać stanowisko organu podatkowego za prawidłowe. Co jednak najistotniejsze, sprawa ta zmusza ponownie do zadania pytania o jakość prawa podatkowego, a tym samym o jakość jego tworzenia. Jakość prawa podatkowego jest oczywiście pokłosiem jakości procesu legislacyjnego. Tworzone od lat przepisy podatkowe charakteryzuje wysoka kazuistyka, nieprzejrzystość i niespójność pomiędzy rozwiązaniami. Po każdej większej nowelizacji podatnicy ruszają szturmem po indywidualne interpretacje podatkowe tak, żeby zapewnić sobie minimum bezpieczeństwa, biorąc również pod uwagę niestabilność interpretacyjną na gruncie stosowania przepisów wynikającą z ich słabej jakości. W sprawie, którego dotyczy wyrok wygląda na to, że zaistniała pomyłka w procesie legislacyjnym, ponieważ trudno podejrzewać, żeby projekt rozwiązań, który zapewne wyszedł od legislatora podatkowego intencjonalnie zakładał pozbawienie naczelników urzędów celno-skarbowych upoważnienia do przedłużania blokad rachunku podmiotu kwalifikowanego. Tym niemniej kompetencji organów nie można domniemywać, co potwierdził WSA w komentowanym wyroku.

Opinia dla „Rzeczpospolitej”
Dariusz Malinowski - doradca podatkowy, partner w KPMG

Wyrok WSA w Warszawie jest jak najbardziej słuszny. Rację ma sąd, że od wejścia w życie przepisów tzw. ustawy o automatyzacji tj. od 7 lipca 2022 r. nie ma już podstawy prawnej do upoważnienia do przekazania „zadania” blokowania kont podatników naczelnikowi urzędu celno-skarbowego. Niemniej nie oznacza to, że skarbówka w ogóle nie ma uprawnień do stosowania STIR. Od 7 lipca 2022 r. organem właściwym do wydania postanowienia w sprawie tzw. "blokady długiej" jest tylko Szef KAS. Zatem wszystkie blokady wydane od tego momentu przez naczelników urzędów celno-skarbowych, są obarczone błędem i są nielegalne. Żeby skutecznie dokonać przedłużenia blokady konieczne jest postanowienie Szefa KAS. Teoretycznie podatnicy u których zastosowano blokadę niezgodnie z przepisami mogą dochodzić odszkodowania, ale nie będzie to proste, bo musieliby wykazać postanie szkody, co nie jest w tej sytuacji takie oczywiste i łatwe do wykazania.

Opinia dla „Rzeczpospolitej”
Krzysztof J. Musiał doradca podatkowy, partner w kancelarii Musiał i Partnerzy

Orzeczenie sądu należy uznać za nadwyraz trafne, zwłaszcza przy aktualnym chaosie legislacyjnym i pewnej nonszalancji w zakresie stosowania obowiązującego prawa przez KAS. Sąd, poważnie traktując prawo stanowione, zauważył rzecz, która powinna być podstawą stosowania prawa przez każdy organ podatkowy, tj. czy posiada on, w momencie wydawania rozstrzygnięcia, kompetencje do jego wydania. W dniu, w którym zostało wydane postanowienie „długiej blokadzie” tj. 7 lipca 2022 r. minister finansów nie miał już kompetencji do wydania rozporządzenia, w którym może przenieść swoje kompetencje w zakresie wydawania rozstrzygnięć związanych ze STIR. Sąd zauważył, że od tego dnia tj. od 7 lipca 2022 r., jedynym organem mogącym wydawać rozstrzygnięcia w sprawach dotyczących STIR, jest szef KAS. Minister finansów nie mógł przedłużyć czasu obowiązywania rozporządzenia, które obowiązywało do 6 lipca, gdyż w ustawie uchylono podstawę prawną do jego wydania, czyli art. 119zma Ordynacji podatkowej. Tym samym, bez potrzeby uchylania, z mocy odpadnięcia podstawy prawnej do wydania rozporządzenia przez MF samo rozporządzenie zostało wyeliminowane z obrotu prawnego. Należy wskazać, iż każdy sąd jest związany Konstytucją i ustawami zaś legalność aktów wykonawczych podlega jego kontroli, co niniejszym WSA uczynił w sposób trafny.

Przypomnijmy, iż chodzi o blokady nakładane od 7 lipca 2022 r. Tego dnia zmieniły się przepisy, a sąd uznał, że mają "usterkę legislacyjną", która nie pozwala naczelnikom nakładać blokad.

Precedensowy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 2206/22) opisał w poniedziałek portal Business Insider Polska.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie