Konkursy dla klientów ostatecznych (czyli konsumentów) są jedną z bardziej popularnych form działalności marketingowej. Z podatkowego punktu widzenia otrzymanie nagrody, prezentu lub świadczenia w innej formie wiąże się z powstaniem przychodu, który opodatkowany jest w specyficzny sposób – 10-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Pod pewnymi warunkami wygrane w konkursach mogą być zwolnione z PIT.
Musi być rywalizacja
Przepisy nie precyzują kiedy mamy do czynienia z tego rodzaju wydarzeniem. Organy podatkowe natomiast, odwołując się do definicji słownikowej przyjmują, że konkursem jest wydarzenie, w którym uczestnicy rywalizują ze sobą w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Za pomocą konkursu dochodzi do wyłonienia zwycięzcy lub zwycięzców spośród uczestników spełniających określone kryteria.
Poza elementem rywalizacji, konkurs powinien mieć sprecyzowane warunki wzięcia w nim udziału, kryteria oceny i zasady przyznawania nagród. Nie wynika to co prawda z powszechnego rozumienia pojęcia „konkurs", ale pozwoli na unikniecie wątpliwości co do tego, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z konkursem, czy może z inną formą promocji (np. taką jak sprzedaż premiowa czy wydanie bezpłatnych próbek w ramach promocji i reklamy).
Z punktu widzenia ustalania jakie wydarzenie jest konkursem, nie ma znaczenia kto go organizuje ani za pomocą jakich kanałów informuje potencjalnych uczestników o możliwości wzięcia w nim udziału. Bez znaczenia jest również to, w jakiej dziedzinie konkurs się odbywa. Okoliczności te mogą mieć natomiast znaczenie dla ustalania, czy wygrana w konkursie korzysta ze zwolnienia z PIT.
Ogłoszenie w mass mediach
Ustawa o PIT przewiduje, że zwolniona od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług. Jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie może jednak przekraczać kwoty 2000 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT).