Michał Szułdrzyński: Niezależne media - bat na propagandę polityków

Coraz mniej ufamy mediom – poinformował kilka dni temu IPSOS, powołując się na wyniki badań przeprowadzonych w kilkunastu krajach na świecie. Aż 65 proc. Polaków nie ufa gazetom, 67 proc. radiu i telewizji, 62 proc. – internetowi. Staliśmy się tak nieufni dopiero ostatnio. W ciągu ostatnich pięciu lat zaufanie do gazet spadło o 35 proc., do radia i tv – 39 proc., internetu – 25 proc. Wzrosło jedynie zaufanie do informacji podawanych nam przez osoby, które znamy osobiście – o 13 proc.

Publikacja: 19.07.2019 17:00

Michał Szułdrzyński: Niezależne media - bat na propagandę polityków

Foto: Fotorzepa, Maciej Zienkiewicz

Spore wrażenie robi zestawienie krajów, w których zaufanie do mediów również spadło najbardziej. Jeśli chodzi o gazety, są to w kolejności Serbia, Turcja, Węgry, Rosja i Polska. Pod względem spadku zaufania do radia i telewizji – Serbia, Węgry, Turcja, Rosja i Polska (na szóstym miejscu są... USA).

Na szczęście wciąż nas wiele różni od Turcji, Rosji czy Węgier. Ale łączy jedno – otóż władze tych krajów z ataków na nielubiane przez siebie media uczyniły stały punkt swej politycznej agendy. Wielkie spadki zaufania dotyczą też krajów o tak ugruntowanej demokracji jak USA – gdzie zaufanie do gazet, radia, tv i internetu spadło o ok. 30 proc. To nie przypadek – zarówno prezydent Donald Trump, jak i silnie tożsamościowe media związane z radykalną nową prawicą z ataku na prasę mainstreamową uczyniły jeden z filarów swego przekazu.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Plus Minus
„Cannes. Religia kina”: Kino jak miłość życia
Plus Minus
„5 grudniów”: Długie pożegnanie
Plus Minus
„BrainBox Pocket: Kosmos”: Pamięć szpiega pod presją czasu
Plus Minus
„Moralna AI”: Sztuczna odpowiedzialność
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Plus Minus
„The Electric State”: Jak przepalić 320 milionów