Przepisy prawa przewidują możliwość wystąpienia o zapłatę odszkodowania bądź zadośćuczynienia, niemniej należy się zastanowić, czy ochrona ta jest wystarczająca, a prawa przysługujące pacjentom rzeczywiście respektowane.
Jak pacjent może się domagać naprawienia szkody poniesionej wskutek błędu medycznego? Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z 6 listopada 2008 r. przewiduje, że w razie podejrzenia zdarzenia medycznego rozumianego jako zakażenie pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia pacjenta albo śmierć pacjenta wskutek działań lekarza niezgodnych z aktualną wiedzą medyczną pacjent (lub spadkobiercy) może wystąpić z wnioskiem o ustalenie zdarzenia medycznego do wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych. Gdy ta uzna, że do niego doszło, wnioskującemu wypłacane jest odszkodowanie i zadośćuczynienie.
Należy pozytywnie ocenić możliwość dochodzenia praw w postępowaniu przed komisją zamiast w długotrwałym i kosztownym procesie sądowym, ale to rozwiązanie nie jest idealne dla pacjenta. Dlaczego?
Ubezpieczyciel proponuje złotówkę
Wniosek o stwierdzenie wystąpienia zdarzenia medycznego może się odnosić wyłącznie do następstw świadczeń zdrowotnych udzielonych w szpitalu, a nie np. w przychodni. To niejedyne ograniczenie praw pacjenta.
Pożądana wydaje się nowelizacja przepisów o postępowaniu przed komisją