Poszerzony skład 7 sędziów NSA 10.03.2025r. po raz kolejny będzie podejmował uchwałę w prostej, a jednocześnie niezwykle ważnej zarówno dla państwa jak i podatników sprawie jaką powinno być przedawnienie zobowiązań podatkowych - I FPS 2/24. Tym razem przedmiotem jest to czy umorzenie postępowania karnego skarbowego z powodu braku znamion przestępstwa unicestwia skutek jakim było zawieszenie biegu przedawnienia wskutek wszczęcia postępowania karnego skarbowego. Jednak problemów z przedawnieniem zobowiązań nie zamknie.
Przedawnienie nie jest prezentem
Państwo utrzymuje się wyłącznie z podatków płaconych przez aktywność obywateli. Z jednej strony podatki muszą być na tyle mądre aby nie zabijały aktywności gospodarczej, bo ona buduje nasza zamożność. A z drugiej - i nad tym należy się pochylić - mają terminowo wpływać do budżetu wpłacane przez obywateli – dla dobra wspólnego, a gdy tego nie robią to mają być efektywnie, czyli tanio i skutecznie, ściągane. Powołany do tego aparat skarbowy ma tu ogromną władzę, co powoduje wielką skłonność do wynaturzenia w jego działaniu. Musi więc być dobrze zorganizowany i efektywnie nadzorowany. Sam z siebie nie zrobi tego MF bo sam siebie kontrolował nie będzie.
Dlatego jedynym skutecznym mechanizmem, wymuszającym na aparacie skarbowym dbanie o terminowy wpływ do budżetu jedynie należnych państwu podatków – należy podkreślić - bez naruszania praw obywateli, jest realne przedawnienie zobowiązań podatkowych.
Realne i bezwarunkowe, a nie pozorne, przedawnienie zobowiązań ma być straszakiem i motywatorem na urzędników fiskusa, że jeśli nie będą sprawnie i zgodnie z prawem kontrolować poprawności składanych przez podatników rozliczeń to do budżetu nie wpłyną należne podatki z winy tych urzędników. Jeśli będą bezprawnie hodować odsetki za zwłokę od potencjalnych zaległości i zbyt późno wszczynać będą postępowania kontrolne to działając w pośpiechu lub popełniając błąd mogą wydawać wadliwe decyzje, które będą uchylane. Wówczas często dochodzić będzie do sytuacji, że nawet należne państwu podatki, wskutek wygaśnięcia zobowiązań podatkowych, nie wpłyną do budżetu. MF odpowiedzialny za wykonanie budżetu na pewno by do takich sytuacji nie dopuszczał.
Przedawnienie nie jest więc prezentem państwa dla nieuczciwych podatników. Przedsiębiorcy i zwykli obywatele chcą płacić należne podatki, bo chcą mieć pewność, że urzędnicy nie będą im niepotrzebnie zawracać głowy i generować koszty kwestionując ich rozliczenia za odległe okresy. To bowiem dezorganizuje życie i prowadzenie działalności czyli zarabianie pieniędzy, czyli zwiększanie wpływów podatkowych w kolejnych latach. Jednocześnie państwo jest w stanie oszacować wysokość należnych mu wpływów podatkowych, czyli wie czego ma się spodziewać na pokrycie planowanych wydatków budżetowych.