W 2007 r. brytyjski parlament uchwalił Legal Services Act zawierający prawo regulujące rynek usług prawnych. W części V tego dokumentu wprowadziła nową formę świadczenia usług prawnych nazwaną alternatywne struktury biznesowe – Alternative Business Structures, w skrócie ABS. Powyższa część aktu jest nazywana potocznie Tesco Law, gdyż pozwala np. supermarketom inwestować w firmy prawnicze.
Istotą ABS jest uprawnienie „nieprawników" do zarządzania firmami prawniczymi oraz posiadania w nich udziałów. Co równie istotne, działalność ABS nie jest ograniczona do świadczenia usług prawnych. Przepisy dotyczące ABS zostały wprowadzone w życie pod koniec 2011 r., a przyjmowanie wniosków rozpoczęto w 2012 r. Na chwilę obecną wydano 310 licencji. Na rozpatrzenie czeka ponad 100 kolejnych.
Obok szynki
Do największych firm ABS należą Slater & Gordon, Co-operative, QualitySolicitors oraz BT (dawniej British Telecom). BT będąca jedną z największych firm telekomunikacyjnych na świecie w ramach ABS BT Law zamierza świadczyć pomoc prawną w zakresie roszczeń komunikacyjnych dla klientów korporacyjnych. Co-operative – jedna z największych w Wielkiej Brytanii sieci supermarketów – stworzyła ABS świadczący pomoc prawną z obszaru prawa rodzinnego i konsumenckiego. Posługując się siecią 3 tys. sklepów oraz 630 oddziałów bankowych niedawno przejętych od banku Lloyds, zamierza w ciągu pięciu lat zatrudnić 3 tys. prawników. Reklama usług prawnych prowadzona jest w sklepach na takich samych zasadach jak każdego innego produktu, który można kupić w supermarkecie.
Grupą, panowie
Wprawdzie na świadczeniu usług prawnych ABS poniósł za pierwsze półrocze 2014 r. stratę w wysokości 5 mln funtów, jednak biorąc pod uwagę obroty całej firmy, strata ta nie stanowi problemu. QualitySolicitors jest ABS posiadającym 200 oddziałów w całej Wielkiej Brytanii, świadczącym pomoc prawną zarówno w sferze prawa cywilnego i konsumenckiego, jak i prawa gospodarczego. Firma ta prowadzi kampanię reklamową swoich usług prawnych z budżetem 15 mln funtów, stworzoną przez jedną z największych agencji reklamowych – Saatchi. Jak sama nazwa firmy wskazuje, jej działalność jest oparta na solicitorach, tak więc zbliżona do typowej kancelarii prawnej. Do grona największych firm ABS należy również wiele firm ubezpieczeniowych, takich jak Direct Line, Admiral czy Ageas, które stworzyły ABS we współpracy z kancelariami prawnymi. Admiral na podstawie licencji ABS pozyskał znaczące udziały w dwóch firmach prawniczych w ubiegłym roku i szykuje się do kolejnych akwizycji. Lista firm ubezpieczeniowych z licencją ABS została ostatnio powiększona o Allianz, który prowadzi usługi prawne pod nazwą ALP Law. Firma ALP Law działa we współpracy z firmą prawniczą Serious Law specjalizującą się w ubezpieczeniach komunikacyjnych, a partner zarządzający Serious Law Tom Walters został kierownikiem działu prawnego w nowo powstałej firmie. Istotnym wymogiem ze strony SRA jest to, że logo firmy ALP Law musi być na tyle różne od logo Allianz, żeby klienci nie mieli wątpliwości co do tego, że firma ALP Law jest odrębną działalnością gospodarczą. Allianz natomiast ma prawo zachęcać wszystkich swoich klientów do korzystania z usług ALP Law.
Największą tradycyjną kancelarią prawną, która otrzymała licencję ABS, jest Irwin Mitchell, która należy do 20 największych kancelarii prawnych w Wielkiej Brytanii. Drugą poważną tradycyjną kancelarią, która ma licencję ABS, jest Gateley. Zezwolenie otrzymała w 2014 r.