Nadgorliwość gorsza niż lenistwo

Wieczorem lepiej wyłączyć służbowego smartfona. Przeglądanie przed snem w domu biurowych e-maili sprawia, że następnego dnia pracujemy mniej wydajnie.

Publikacja: 17.02.2014 17:30

E-mail od szefa potrafi popsuć najprzyjemniejszy wieczór.

E-mail od szefa potrafi popsuć najprzyjemniejszy wieczór.

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski KS Krzysztof Skłodowski

To wyniki badań menedżerów prowadzonych przez trzy amerykańskie uczelnie. Specjaliści z uniwersytetów Florydy, Michigan i Washington zbadali „technologiczne" nawyki ponad 80 menedżerów średniego i wysokiego szczebla. Sprawdzili też ich jakość snu, poziom energii i zaangażowania w służbowe obowiązki.

Naukowcy pytali m.in. o to jak długo korzystali ze swojego służbowego smartfona po godzinie 21 w domu poprzedniego dnia i jak się czują teraz. Menedżerowie musieli odpowiedzieć na ankietę dotyczącą koncentracji i zaangażowania, a pod koniec dnia pracy — ocenić efekty swoich wysiłków.

Ankiety pozwoliły naukowcom na wniosek, że używanie smartfonów i tabletów wieczorem, przed zaśnięciem, negatywnie wpływa na jakość snu. Wyniki publikuje magazyn „Organizational Behavior and Human Decisions Processes”.

„Wszystkie korzyści płynące z używania smartfonów mogą zostać osłabione przez fakt, że pracownicy nie są w stanie wypocząć po całym dniu w pracy" napisali naukowcy kierowani przez prof. Christophera M. Barnesa z University of Washington.

Nie chodzi o samo przeciążenie pracą i potencjalne zdenerwowanie kolejnym e-mailem od przełożonego. Naukowcy sądzą, że dla niższej jakości snu znaczenie może mieć nawet czytanie tekstu na podświetlonym ekranie trzymanym tuż przed twarzą.

W kolejnym, podobnym badaniu specjaliści sprawdzili zachowanie 161 osób — tyle, że nie ograniczali się jedynie do użytkowników smartfonów, ale wszystkich elektronicznych gadżetów. Również w tej grupie odkryli pogorszenie jakości snu, mniej energii następnego dnia i gorsze wyniki w pracy. Jednak to właśnie smartfony okazały się najbardziej „wycieńczające".

- Prawdopodobnie wynika to z faktu, że są to urządzenia, po które sięgamy w pierwszej kolejności, najszybciej je uruchamiamy i mamy je zawsze pod ręką — uważa prof. Barnes.

Jak temu przeciwdziałać? Prof. Barnes uważa, że przykład musi iść z góry. Szefowie powinni przestać wysyłać ‚pilne" wiadomości po godzinach pracy, a przynajmniej nie oczekiwać na nie natychmiastowej odpowiedzi. Pracownicy powinni zaś odkładać swoje gadżety i po prostu cieszyć się wieczorem.

To wyniki badań menedżerów prowadzonych przez trzy amerykańskie uczelnie. Specjaliści z uniwersytetów Florydy, Michigan i Washington zbadali „technologiczne" nawyki ponad 80 menedżerów średniego i wysokiego szczebla. Sprawdzili też ich jakość snu, poziom energii i zaangażowania w służbowe obowiązki.

Naukowcy pytali m.in. o to jak długo korzystali ze swojego służbowego smartfona po godzinie 21 w domu poprzedniego dnia i jak się czują teraz. Menedżerowie musieli odpowiedzieć na ankietę dotyczącą koncentracji i zaangażowania, a pod koniec dnia pracy — ocenić efekty swoich wysiłków.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot