Trudno o znaczące oszczędności kosztów biurowych

Drożejąca energia, rosnące płace, nieelastyczne umowy najmu. Przed użytkownikami biur dużo wyzwań – przyznał w programie #RZECZoNIERUCHOMOSCIACH Przemysław Błaszkiewicz, senior associate w Colliers International.

Aktualizacja: 21.01.2022 14:46 Publikacja: 20.01.2022 21:35

Trudno o znaczące oszczędności kosztów biurowych

Foto: materiały prasowe

Oszacowaliście, że średnie koszty biurowe w przeliczeniu na etat spadły w Europie w skali roku o 2 proc., do 9,5 tys. euro. W Polsce spadek sięgnął 5 proc., do 5 tys. euro, ale były rynki, na których koszty wzrosły. Co o tym zaważyło?

Raport stworzyliśmy w oparciu o normy europejskie i cztery wymiary. Pierwszy to budynek i infrastruktura, a więc czynsz, koszty utrzymania, sprzątanie, opłaty za media. Drugi to ludzie i organizacja, czyli takie kwestie jak catering, materiały biurowe, zarządzanie dokumentami, ochrona itp. Trzeci wymiar to technologie informacyjno-komunikacyjne, czyli sprzęt potrzebny do prowadzenia biznesu, ale też szkolenia z tym związane czy zapewnienie łączności. Po czwarte, to zarządzanie, czyli logistyka działania; pewnie bardziej dotyczy to firm, które mają kilka biur.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Nieruchomości
Bardzo dużo wolnych biur
Nieruchomości
Zapełnić biura najemcami
Nieruchomości
Firmy bardzo lubią coworki
Nieruchomości
W cenie mniejsze wygodne biura
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Nieruchomości komercyjne
Na celowniku magazyny i najwyższej jakości biurowce