Facebook blokuje za informowanie o proteście polskich mediów

Media lokalne informują, że ich profile na serwisie są blokowane za treści niezgodne z regulaminem, ponieważ informują o proteście mediów. Facebook póki co nie odniósł się do zarzutów

Publikacja: 04.07.2024 14:04

Facebook blokuje za informowanie o proteście polskich mediów

Foto: Rzeczpospolita

Od rana na czołowych polskich serwisach łącznie ponad 350 tytułów gazet i portali lokalnych, informują w ramach protestu o apelu do polityków, by zmienili uchwalone przez Sejm szkodliwe dla mediów przepisy prawa autorskiego i praw pokrewnych.

Tymczasem — jak informuje na platformie X Andrzej Andrysiak, prezes Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych — Facebook blokuje tego typu posty lokalnych redakcji: - To co, Facebooku, tak się będziemy bawić? Część naszych lokalnych portali od rana ma blokowane posty dot. protestu i blokowane walle — napisał Andrysiak na X.

Na facebookowych profilach części lokalnych gazet można przeczytać informację, że publikacja została cofnięta. - Jest to spowodowane tym, że strona była niezgodna z naszymi standardami społeczności - brzmi komunikat FB.

Facebook umywa ręce

Skierowaliśmy pytanie o to do biura prasowego Mety, właściciela Facebooka, ale do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Gdy odpowiedź dotrze, bez zbędnej zwłoki o niej poinformujemy.

- Politycy! Nie zabijacie polskich mediów! Polskie media są ważną częścią życia każdego z nas - wszystkich żyjących, mieszkających i pracujących w Polsce - głosi apel opublikowany na stronach gazet i mediów elektronicznych.

Czytaj więcej

Bogusław Chrabota: Dlaczego tradycyjne tytuły prasowe muszą przetrwać

W apelu chodzi o to, by w ramach implementowanej z opóźnieniem dyrektywy unijnej Polska zmusiła wielkie koncerny technologiczne, jak np. Meta, do dzielenia się z wydawcami pieniędzmi z reklam pozyskiwanych dzięki treściom pochodzącym właśnie z gazet czy portali.

Wydawcy i dziennikarze w apelu podkreślają, że w trakcie uchwalana przepisów o prawie autorskim w świecie cyfrowym zlekceważono ich postulaty. - Oczekiwaliśmy wprowadzenia instrumentów mediacji między platformami i wydawcami w przypadku sporu o tantiemy, rekompensaty za ekspozycję treści w sieci oraz ochrony przed ich kopiowaniem — czytamy w apelu wydawców.

Czytaj więcej

Zmiany w prawie autorskim. Czy efektem będą kolejne zwolnienia dziennikarzy?

Technologiczni giganci robią co chcą

- Musimy mierzyć się z groźbą, jaką jest dominacja globalnych gigantów technologicznych na rynku polskich mediów. Wskutek szybkiego rozwoju przejęli lwią część środków reklamowych finansujących dotąd polskie media. Bezkarnie i nieodpłatnie wykorzystują tworzone przez nas treści, a zyski przekazują za granicę - wskazują media w proteście, dodając, że są to organizacje potężne i wpływowe. Widać to po efektach pracy nad ustawą w sejmowych komisjach. Jedna z poprawek zakłada zwiększenie z 3 proc. do 25 proc. objętości utworu, który może być wykorzystany na potrzeby zilustrowania treści w celach dydaktycznych lub związanych z prowadzeniem działalności naukowej.

Od rana na czołowych polskich serwisach łącznie ponad 350 tytułów gazet i portali lokalnych, informują w ramach protestu o apelu do polityków, by zmienili uchwalone przez Sejm szkodliwe dla mediów przepisy prawa autorskiego i praw pokrewnych.

Tymczasem — jak informuje na platformie X Andrzej Andrysiak, prezes Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych — Facebook blokuje tego typu posty lokalnych redakcji: - To co, Facebooku, tak się będziemy bawić? Część naszych lokalnych portali od rana ma blokowane posty dot. protestu i blokowane walle — napisał Andrysiak na X.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Rafał Brzoska: Bez niezależnych mediów będziemy jeszcze bardziej podatni na fake newsy
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Media
Prezes InPostu Rafał Brzoska na wojnie z Markiem Zuckerbergiem
Media
Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!
Media
„Darmowy Netflix” wchodzi do Europy. Druga próba ekspansji
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Media
Nowa aplikacja „Rzeczpospolitej”: cyfrowe i drukowane treści w jednym miejscu