Polacy otwarci na ultraHD

Jesteśmy wśród tych europejskich widzów, którzy chętnie zainwestują w nowe telewizory i kanały 4K.

Aktualizacja: 13.01.2016 21:25 Publikacja: 13.01.2016 20:00

Polacy, Niemcy i Brytyjczycy są otwarci na kupowanie telewizorów umożliwiających oglądanie obrazu w ultraHD, zapłaciliby także za dodatkowe kanały nadające w tej technologii – wynika z badania, jakie Eutelsat, operator satelitarny (umożliwia nadawcom i platformom satelitarnym dosyłanie sygnału kanałów telewizyjnych) przeprowadził wspólnie z firmą TNS i Samsungiem.

UltraHD czy często zamiennie używane do określenia tej samej technologii 4K (to skrót od 4 i „kilo" – przedrostka oznaczającego tysiąc) to technologia umożliwiająca oglądanie obrazu o rozdzielczości 3840 na 2160 pikseli, czyli takiej, która horyzontalnie liczy prawie 4 tys. pikseli.

Z badań fokusowych Eutelsatu przeprowadzonych w 2014 i 2015 r. Londynie, Paryżu, Mediolanie, Kolonii i Warszawie, Moskwie oraz Stambule wynika, że potencjalni widzowie 4K byliby skłonni wydać na telewizor ultraHD od 1 do 4 tysięcy euro, a na miesięczny dostęp do kanału nadającego materiały w ultraHD – przeciętnie do 10 euro miesięcznie. Najmniej przekonani do ultra HD są dziś jeszcze Francuzi i Włosi.

Zaskoczeniem okazało się, że polski widz jest skłonny zapłacić za telewizor ultraHD nawet do 1,5 tys. euro. Za treści ultraHD nie chciałby jednak uiszczać więcej niż 2,5 euro miesięcznie, a najbardziej interesowałyby go w ultraHD filmy, seriale, relacje sportowe i dokumenty.

Mało prawdopodobne jednak, by jakiemukolwiek nadawcy opłacało się produkować specjalny kanał w ultraHD przy rynkowej stawce na poziomie 10 zł. Kanał w ultraHD wymaga wykorzystania większej pojemności pasma satelitarnego i m.in. dlatego jest dla nadawców kosztowniejszy.

Na razie żadnego kanału nadawanego regularnie na komercyjnych zasadach w 4K w Europie jeszcze nie ma, choć rozliczni nadawcy (w tym publiczne telewizje czeska i słowacka, a także TVP) testowali już tę technologię. Prekursorem ma szansę być na tym rynku m.in. polski nadawca – Kino Polska TV, które pracuje teraz nad stworzeniem dystrybucji dla swojej stacji FunBox 4K/UHD (na razie jest nadawana przez niektórych operatorów płatnej telewizji testowo).

– Jesteśmy w stałym kontakcie z operatorami i nadawcami telewizyjnymi i jestem przekonany, że technologia 4k/ultraHD będzie się rozwijała – pytanie tylko, jak szybko. Wierzymy w to, że pierwsze oferty komercyjne z programami ultraHD pojawią się na rynku w tym roku – mówi „Rz" Jakub Brzeczkowski, szef Eutelsatu w Polsce. Jego zdaniem ultraHD nie podzieli losu technologii 3D, która nie przyjęła się poza rynkiem kinowym.

Warunkiem niezbędnym do upowszechnienia nadawania w ultraHD jest nasycenie rynku telewizorami. Według danych GfK ich sprzedaż w Europie ma w tym roku sięgnąć 4,8 mln sztuk.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie