Branża filmowa w USA niedomaga

Malejąca sprzedaż filmów na płytach DVD może się przyczynić do cięć budżetów filmowych przez takie wytwórnie, jak Time Warner, Walt Disney, Viacom i News Corp.

Publikacja: 31.01.2009 11:13

Branża filmowa w USA niedomaga

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Sprzedaż filmów na płytach DVD w USA i Kanadzie spadła o 32 proc. w IV kw. ubiegłego roku – wynika z wyliczeń Digital Entertainment Group. Spadek sprzedaży filmów jest najsilniejszy od 1997 r., czyli od początku przeprowadzania badań tego typu.

Branża filmowa niedomaga z tych samych przyczyn, co przemysł fonograficzny – zmieniają się kanały pozyskiwania filmów przez użytkowników. Zamiast nabywać film na płycie, klienci korzystają z usług wirtualnych wypożyczalni, takich, jak Netflix. Wypożyczenie filmu w takiej wypożyczalni jest bardzo proste i o wiele tańsze, niż zakup DVD.

- Zrobienie filmu nie jest już tak proste, jak niegdyś – mówi Anthony DiClemente, analityk Barclays Capital w Nowym Jorku. – Branżę filmową czeka kompletna przebudowa.

Prawdopodobnie to nie koniec spadków. W tym roku sprzedaż filmów na DVD może spaść o 11 proc., co z pewnością przyczyni się do ograniczenia budżetów rozpoczętych produkcji i mniejszej ilości nowych filmów.

W Polsce również działają wirtualne wypożyczalnie filmów DVD, takie, jak [link=http://www.netino.pl/]netino.pl[/link]. Za niecałe 5 złotych można nabyć 24-godzinną licencję na wybrany film.

[ramka]Netflix - największa wypożyczalnia filmów DVD na świecie, oferująca za stałą opłatą wypożyczanie filmów poprzez media strumieniowe oraz za pośrednictwem poczty. Działa na terenie Stanów Zjednoczonych[/ramka]

Media
Szał na kursie Legimi. WP chce skupić akcje
Media
„Wieści Rolnicze” mają dyrektor zarządzającą. „To kluczowy krok w naszym rozwoju”
Media
Rosja wyrzuca moskiewskiego korespondenta „Le Monde”
Media
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym w 2024 r.
Media
Rekordowe wyniki portalu wiescirolnicze.pl. Potężne wzrosty oglądalności