Rozrywka na wielu ekranach to szansa dla reklamodawców

Aż 70 proc. internautów korzysta już jednocześnie z kilku urządzeń do śledzenia informacji i rozrywki.

Publikacja: 19.01.2016 21:00

Tak zwane zjawisko multiscreeningu, czyli jednoczesne korzystanie z telewizora i tabletu lub komórki albo z komputera i telewizora, dotyczy już zdecydowanej większości osób korzystających z internetu w Polsce – wynika z najnowszego badania domu mediowego Mindshare.

– Widoczny jest wzrost znaczenia smartfonów w tym obszarze – w latach 2013–2014 na pierwszym miejscu plasowało się korzystanie z urządzeń w parze telewizor i laptop, a w tym momencie na prowadzenie wysuwa się telewizor i smartfon, co związane jest przede wszystkim z ciągle rosnącym nasyceniem rynku smartfonów w Polsce – komentuje Karolina Chołuj, dyrektor w Mindshare Polska.

Najczęściej spotykanym połączeniem urządzeń u polskiego internauty jest zestaw telewizja–smartfon (w czasie oglądania telewizji z komórki korzysta 48 proc. internautów przyznających się do multiscreeningu), nieco rzadziej zdarza się korzystanie z laptopa podczas śledzenia programów telewizyjnych (43 proc.) i korzystanie z komórki podczas używania laptopa (40 proc.). Najczęściej sprzed głównego urządzenia odciągają internautów najnowsze informacje, których szukają w sieci, nieco rzadziej, oglądając jakiś program, szukają informacji na jego temat lub bez żadnego związku z oglądanym materiałem surfują po sieciach społecznościowych (Facebooku czy Twitterze).

Badanie Mindshare potwierdza wcześniejsze doniesienia domu mediowego MEC. Według nich do internetu wchodzi w Polsce z tabletu lub smartfona podczas oglądania tradycyjnej telewizji już większość internautów, bo 59 proc., a 73 proc. wszystkich osób korzystających z sieci ma zwyczaj używania kilku urządzeń naraz. To wyższy odsetek niż na Węgrzech (51 proc.) czy w sąsiednich Czechach (38 proc.), porównywalny z rosyjskim (60 proc.), choć znacznie niższy niż w Rumunii, gdzie wynosi aż 79 proc.

Dla reklamodawców to sygnał, gdzie lokować reklamy, by trafiać z nimi do widza, który w telewizji często w czasie ich nadawania w ogóle nie zwraca na nie uwagi.

– Żyjemy w czasach, kiedy konsumentowi wydaje się, że widział już wszystko. Jest znudzony klasyczną reklamą, szczególnie tam, gdzie jest jej za dużo. Mobile natomiast jest kanałem, który wciąż jest mediowo bardzo tani, w środowisku praktycznie bez szumu reklamowego – mówiła „Rz" niedawno Małgorzata Węgierek, prezes Havas Media Group, prognozując główne trendy w reklamie w 2016 roku.

Z badania Mindshare wynika też, że coraz popularniejsze jest „przesiadanie się" internautów z jednego urządzenia na drugie w trakcie jakiejś aktywności. – Dotyczy dzisiaj ponad połowy badanych (55 proc.), a co trzeciemu internaucie zdarza się robić to regularnie – podają analitycy. Wideo zaczyna oglądać na jednym urządzeniu, a kończy na innych, 44 proc. internautów.

Media
Szef Grupy RMF: Nie robimy już tylko radia dla ludzi
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Media
„Rzeczpospolita” ponownie najbardziej opiniotwórczym medium
Media
Kanał Warner Bros znika z ósmego multipleksu. TVN: Decyzja czysto biznesowa
Media
Starlink dostarczy internet na Ukrainie. Firma Elona Muska podpisała umowę z Kyivstar
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Media
Platformy streamingowe zmieniają kinowego widza. Czas serializacji
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay