Niezapomnianą scenę tańca z „Zapachu kobiety" Thomas Newman zilustrował pięknym tangiem „Por Una Cabeza".
Na ekranie niewidomy pułkownik, zgorzkniały i mający w planach samobójstwo, prowadzi młodą kobietę w zmysłowym tańcu. Ślepota, która na co dzień jest jego udręką, na parkiecie staje się zaletą. Grający pułkownika Al Pacino tańczy z mistrzowską wprawą. To najintensywniejsze minuty dramatu nakręconego w 1992 r. przez Martina Bresta. Thomas Newman, autor muzyki, napisał do tego obrazu zaledwie jeden płomienny utwór. Poza nim tylko latynoska „La Violetera" budzi silne emocje. Inne kompozycje są subtelnym dopełnieniem obrazów. Newman to specjalista od muzycznej mgły – utworów utkanych z brzmień tak delikatnych, że niemal niezauważalnych, ale tworzących wyrazisty nastrój.
Jest jednym z najbardziej doświadczonych i zapracowanych kompozytorów Hollywood – przez trzy dekady stworzył ścieżki dźwiękowe do ponad 50 filmów. Muzyka do „Zapachu kobiety" powstała 12 lat po jego debiucie – Newman miał już wtedy wyrazisty styl kompozytorski, ale nie był jeszcze sławny. Jego kariera jest słodko-gorzka, często znajdował się w cieniu innych autorów. W połowie lat 80. napisał muzykę do „Desperacko poszukując Susan", ale widzowie zapamiętali tylko wykorzystaną w filmie „Into the Groove" Madonny. Podobnie było z filmem „Girls Just Want to Have Fun", który do dziś kojarzy się wyłącznie z przebojem Cindy Lauper. Rok 1994 okazał się dla Newmana przełomowy – znakomitą muzykę zawdzięczają mu „Małe kobietki" i „Skazani na Shawshank". Od tamtej pory był aż dziesięciokrotnie nominowany do Oscara i choć przegrywał (m.in. z disnejowskimi przebojami „Król Lew" czy „Pocahontas"), wciąż utrzymuje się w ścisłej czołówce Hollywood. Prawie każdy, kto był w kinie w ciągu ostatnich kilkunastu lat, słyszał jego muzykę. Na przykład w „Erin Brockovich", „Białym oleandrze", „Gdzie jest Nemo?", „WALL-E", „Braciach" czy „Drodze do szczęścia". Najlepsze utwory napisał w 1999 r. do „American Beauty", ale w „Zapachu kobiety" słychać ich zapowiedź – już wtedy wiedział, jak za pomocą delikatnych motywów budować ogromne napięcie.
Thomas Newman „Zapach Kobiety"
Kultowa Muzyka Filmowa, tom 14, Universal Music/Rzeczpospolita