Gdzie szukać życia na Marsie? NASA stawia nową teorię i publikuje wyniki badań

Najnowsze badanie NASA pozwoliło postawić ciekawą teorię dotyczącą Marsa. Naukowcy zainteresowali się właściwościami pyłu w marsjańskich "pokrywach lodowych". Z teorią związane jest analogiczne zjawisko na Ziemi tworzące mikrośrodowiska "tętniące życiem".

Publikacja: 18.10.2024 16:25

Badanie naukowców NASA nie potwierdza odkrycia “nowych form życia" w kosmosie, ale wskazuje na ciekawą ścieżkę możliwych poszukiwań. Wyniki badania opublikowano 17 października na łamach Nature Communications Earth & Environment.

Czym są kriokonity?

Przy opisywaniu wyników najnowszego odkrycia o “życiu Marsa” badacze przytaczają zjawisko, które funkcjonuje na Ziemi. Chodzi o kriokonity (lub otwory kriokonitowe), czyli zagłębienia w lodowcach. Cząsteczki pyłu nawiewanego przez wiatr osiadają w lodzie, pochłaniają światło słoneczne, a następnie zapadają się coraz głębiej pod powierzchnię pokrywy lodowej. Na pewnym etapie “zatapiania” w lodzie pył generuje taką ilość ciepła, która pozwala na tworzenie się “kieszeni” wody roztopowej. Jest to mikrośrodowisko tworzące warunki do powstawania małych ekosystemów z prostymi formami życia.

"Gęsty śnieg i lód mogą topnieć od środka na zewnątrz, przepuszczając światło słoneczne, które ogrzewa je jak w szklarni, zamiast topnieć od góry do dołu” – wyjaśnia na łamach nasa.gov Phil Christensen, współautor nowego badania o Marsie.

NASA: Słońce osiągnęło maksimum aktywności. Co to oznacza dla Ziemi?

Tajemnice lodu na Marsie

Phil Christensen jest również współautorem badania, które opublikowano w 2021 roku. Autorzy publikacji postawili tezę, że wiele marsjańskich wąwozów powstało w wyniku erozji spowodowanej topnieniem lodu w ciekłą wodę. Najnowsze badanie idzie o krok dalej, koncentrując się na właściwościach pyłu zatopionego w lodzie. Mars ma dwa rodzaje lodu: lód wodny i lód suchy (zamarznięty dwutlenek węgla). Autorzy badania skupili się na strukturze lodu wodnego. Zdaniem naukowców ten typ lodu mógłby przepuszczać wystarczająco dużo światła, aby stworzyć warunki, które umożliwiają fotosyntezę. Zgodnie z teorią zjawisko to byłoby możliwe nawet na głębokości do 3 metrów pod powierzchnią lodu. Autorzy badania zastanawiają się, czy na Marsie mogły w przeszłości faktycznie istnieć warunki, które umożliwiałyby fotosyntezę.

Pył, lód i promieniowanie słoneczne

Zrozumienie roli, jaką w tym temacie odgrywa pył i lód, dotyczy także blokowania promieniowania ultrafioletowego na powierzchni Czerwonej Planety. "W przeciwieństwie do Ziemi, Mars nie ma ochronnej warstwy ozonowej, więc na powierzchni jest o 30 proc. więcej szkodliwego promieniowania ultrafioletowego w porównaniu z naszą planetą” – wyjaśnił na łamach portalu space.com Aditya Khuller, jeden ze współautorów opublikowanego badania.

Nadchodzi La Niña? Naukowcy o prognozach pogody na zimę 2024/2025

Zdaniem naukowców zasoby ciekłej wody na Marsie wyparowały miliardy lat temu. Atmosfera planety jest obecnie “bombardowana” przez intensywne promieniowanie ultrafioletowe Słońca, działające niszcząco na cząsteczki “niezbędne do życia”. Badacze zakładają jednak, że na pewnej głębokości lodu mogłyby znajdować się tzw. strefy radiacyjne, które spełniałyby teoretyczne warunki do zaistnienia procesu fotosyntezy.

Gdzie szukać „życia” na Marsie?

Autorzy badania szacują, że najlepsze warunki do powstania stref radiacyjnych znajdują się na średnich szerokościach geograficznych Marsa. Zespół odpowiedzialny za najnowsze badania chce kontynuować symulacje „topienia marsjańskiego lodu” biorąc pod uwagę warunki, jakie panują na powierzchni planety. „Ponadto odtwarzamy niektóre z tych scenariuszy w warunkach laboratoryjnych, aby zbadać je bardziej szczegółowo” – podsumował na łamach space.com Aditya Khuller.

Czym są kriokonity?

Zbliżamy się do granicy oczekiwanej długości życia? Naukowcy podają, ile może wynosić
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Paleontologia
Niezwykłe odkrycie rzuca nowe światło na sukces ewolucyjny dinozaurów
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
NASA: Słońce osiągnęło maksimum aktywności. Co to oznacza dla Ziemi?
Krwawy Księżyc na niebie. Kiedy wypada superpełnia w październiku?