Naukowcy odkryli tajemnicę ogromnego krateru. Powstał w okresie "zagłady dinozaurów"

Naukowcom z Edynburga udało się zbadać gigantyczny podmorski krater będący skutkiem uderzenia asteroidy. Eksperci szacują, że obiekt spadł na Ziemię w okresie "zagłady dinozaurów". Co udało się ustalić?

Publikacja: 04.10.2024 19:04

Brytyjscy naukowcy uzyskali nowe informacje o jednym z 20 największych podmorskich kraterów. Zbadany obiekt znajduje się u wybrzeży Afryki, a badacze interesują się nim z kilku powodów. Najnowsze badania krateru mogą potwierdzać ciekawą teorię.

Jak i kiedy powstał krater Nadir?

Za odkryciem i badaniem podmorskiego krateru stoi dr Uisdean Nicholson z brytyjskiego Uniwersytetu Heriot-Watt. Blisko 9-kilometrowa depresja na dnie morza została odkryta w 2022 roku, ale naukowcy nie byli pewni przyczyn jej powstania. Jak podaje BBC, po dwóch latach dalszych badań eksperci mają pewność, że krater to pozostałość po uderzeniu asteroidy. Grupa badaczy pod kierunkiem doktora Nicholsona nie jest w stanie określić precyzyjnej daty zdarzenia. Za punkt odniesienia w czasie przyjęto jednak uderzenie asteroidy, która zapoczątkowała proces wymierania dinozaurów. Badacze zakładają, że podobny, mniejszy obiekt uderzył w Ziemię pod koniec okresu kredowego.

Kula ognia i tsunami. Jak przebiegało uderzenie asteroidy?

Struktura krateru Nadir została dokładnie zbadana przez zespół naukowców z Edynburga. Opisanie scenariusza gigantycznego uderzenia było możliwe m.in. dzięki analizie danych 3D o wysokiej rozdzielczości. Badacze oszacowali, że asteroida miała maksymalnie do 500 m szerokości. Obiekt mógł uderzyć w Ziemię z prędkością 72 tys. km/h. Tak silne zderzenie wywołało falę tsunami o szacunkowej wysokości co najmniej 800 metrów.

Ziemia zyska nowy „miniksiężyc”. Kiedy zostanie przechwycony przez grawitację?

Doktor Nicholson opisał na łamach BBC, jak w dzisiejszych czasach wyglądałoby zderzenie podobnego obiektu z Ziemią. “Wyobraź sobie, że asteroida uderza w Glasgow, a ty jesteś w Edynburgu, około 50 km dalej. Kula ognia byłaby około 24 razy większa od Słońca na niebie – wystarczająco, aby podpalić drzewa i rośliny w Edynburgu” – podkreśla ekspert. Dalsze etapy “czarnego scenariusza” obejmowałyby silny podmuch powietrza i wstrząs sejsmiczny, a następnie tsunami. Według szacunkowych danych, asteroida, która utworzyła krater Nadir, wywołała wstrząsy sejsmiczne o sile co najmniej 7 stopni w skali Richtera.

Zderzenie podobne do katastrofy tunguskiej?

Grupa specjalistów zajmujących się badaniem krateru Nadir próbowała znaleźć w historii Ziemi wydarzenie o podobnej skali. W czasach współczesnych najbliższym punktem odniesienia byłaby prawdopodobnie katastrofa tunguska z 1908 roku. Mowa o uderzeniu 50-metrowej asteroidy, która eksplodowała nad Syberią. Na podstawie wyników współczesnych badań prędkość tego obiektu oszacowano na ok. 15 km/s. Według badaczy ciało niebieskie rozpadło się na części na wysokości ok. 10 km nad powierzchnią Ziemi. Zgodnie z ówczesnymi zapisami, uderzenie obiektu było słyszalne w odległości do 1000 km, a siła zderzenia zniszczyła drzewostan w promieniu 40 km. Do dziś nie udało się jednoznacznie określić, czy nad Syberią rozbił się tylko jeden duży obiekt czy grupa mniejszych asteroid.

Ziemia miała kiedyś pierścień jak Saturn? Najnowsza hipoteza naukowców

Naukowcy obserwują podobną asteroidę

Zaawansowane badanie krateru Nadir ma pomóc badaczom w oszacowaniu skutków możliwego zderzenia podobnych, dużych ciał niebieskich z powierzchnią Ziemi. Jak podaje BBC, grupa badaczy z Edynburga przygląda się m.in. asteroidzie Bennu, określanej mianem “najbardziej niebezpiecznego obiektu krążącego w pobliżu Ziemi”. Według aktualnych obliczeń NASA Bennu może uderzyć w Ziemię we wrześniu 2182 roku. Prognozowana data może brzmieć niepokojąco, ale prawdopodobieństwo tego zdarzenia wynosi zaledwie 1 do 2700.

Asteroidę Bennu odkryto w 1999 roku i nazwano na cześć jednego z egipskich bóstw, kojarzonego ze Słońcem, odrodzeniem i powstaniem świata. Według aktualnych danych, obiekt ma ok. 490 metrów szerokości. Podczas misji bezzałogowej sondy kosmicznej OSIRIS-REx (lata 2016-2023) udało się sfotografować powierzchnię Bennu i pobrać próbki do badań.

Jak i kiedy powstał krater Nadir?

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Kometa zbliża się do Ziemi. Ma być widoczna gołym okiem
Ziemia zyska nowy „miniksiężyc”. Kiedy zostanie przechwycony przez grawitację?
Ziemia miała kiedyś pierścień jak Saturn? Najnowsza hipoteza naukowców
Superpełnia i zaćmienie Księżyca naraz. O której patrzeć dziś w nocne niebo?