Czarny piątek w Polsce wart już miliardy złotych

Za dwa tygodnie Black Friday, który już wszedł do kalendarza nad Wisłą. Zakupy w promocji planuje większość Polaków, głównie będą to ubrania, buty i kosmetyki.

Aktualizacja: 17.11.2019 21:56 Publikacja: 17.11.2019 21:00

Czarny piątek w Polsce wart już miliardy złotych

Foto: Adobe Stock

29 listopada w Polsce prawdopodobnie pobity zostanie rekord dziennych obrotów w handlu detalicznym, bo importowana z Zachodu tradycja Czarnego Piątku przyjęła się u nas doskonale. Zakupy planuje 68 proc. badanych, a rok temu robiło je 59 proc. Widać zatem, że popularność zjawiska narasta. Statystyczny konsument planuje wydanie w ten dzień 382 zł. Zgodnie z badaniami serwisu Picodi wydatki przekroczą 2,3 mld zł.

Czytaj także: UOKiK radzi jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek

Kilkanaście tysięcy polskich e-sklepów z platformy Shoper rok temu w ten dzień zanotowało o 91 proc. wyższą sprzedaż niż podczas Black Friday w 2017 r. Klienci w ten dzień wydali już ponad trzykrotnie więcej niż średnio w październiku 2018 r. – Bijący co roku rekordy Black Friday działa jak samospełniająca się przepowiednia. Kupujący spodziewają się wielkiego święta zakupów, a sprzedawcy widzą, że działania marketingowe w tym okresie są nadzwyczaj skuteczne i często rozciągają czas trwania promocji na cały weekend lub tydzień, a niektórzy zaczynają nawet z miesięcznym wyprzedzeniem – mówi Oliwia Tomalik, marketing manager Shopera.

Z danych Smartscope dla sieci RTV Euro AGD, które poznała „Rzeczpospolita", wynika, że trzy czwarte Polaków planuje w tegoroczny Black Friday kupować ubrania, kolejne pod względem wskazań są buty oraz kosmetyki. Dlatego sprzedawcy nie mogą przepuścić takiej okazji i drobiazgowo się na ten dzień przygotowują.

– Specjalna promocja z okazji Black Friday rozpocznie się 27 listopada i potrwa cztery dni. Obejmie ponad 800 produktów z oferty perfumeryjnej. Zaproponujemy najniższe ceny w tym roku – mówi Jakub Jankowski z biura prasowego sieci Rossmann. – Oferta będzie dostępna w aplikacji, drogeriach stacjonarnych i internecie – dodaje.

Sieci odzieżowe także są już przygotowane. – Jak co roku każda z marek LPP przygotowuje specjalne oferty dla naszych klientów. Wszystkie informacje o promocjach będą dostępne na stronach internetowych oraz w sklepach stacjonarnych – wyjaśnia LPP.

– Promocje na artykuły przemysłowe, narzędzia, artykuły domowe, zabawki, sprzęt kuchenny, ubrania sięgać będą 52 proc. – podaje Biedronka

– Na Empik.com notujemy w Black Friday ruch blisko 100 proc. większy niż w inne listopadowe piątki, co w połączeniu z większą skłonnością użytkowników do zakupów – dzięki licznym atrakcyjnym ofertom i promocjom – powoduje, że sprzedaż w ten dzień rośnie nawet pięciokrotnie w porównaniu ze zwykłymi dniami – mówi Monika Marianowicz, rzecznik sieci Empik.

Zanosi się także na ogromne zainteresowanie kategoriami elektronicznymi, których wśród najchętniej kupowanych okazji nie brakuje.

– Od dwóch lat zamiast jednego dnia obniżek prowadzimy przez cały listopad Black Weeks. W każdym tygodniu dostępne są specjalne oferty cenowe na inne produkty. Dodatkowo wprowadzamy wyjątkowe promocje dnia, a wszystko dostępne online na naszej nowo utworzonej platformie promocji – tłumaczy Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu w RTV Euro AGD. – W tym roku wprowadzamy dodatkowo tzw. doorbusters, czyli atrakcyjne ceny na określone produkty, dostępne tylko w sklepach stacjonarnych – dodaje.

Ogółem 73 proc. Polaków planuje w ten dzień zakupy w sklepie stacjonarnym, a 62 proc. w internecie.

– Po raz kolejny zorganizujemy Black Week, który połączy Black Friday z Cyber Monday w tygodniowy festiwal zakupów z kilkunastoma milionami przedmiotów z niemal każdej kategorii – mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Allegro. – Podczas ostatniego – Smart! Weeka, dla użytkowników Allegro Smart! – ruch w serwisie zwiększył się dwukrotnie. Spodziewamy się, że i tym razem tak będzie – dodaje.

29 listopada w Polsce prawdopodobnie pobity zostanie rekord dziennych obrotów w handlu detalicznym, bo importowana z Zachodu tradycja Czarnego Piątku przyjęła się u nas doskonale. Zakupy planuje 68 proc. badanych, a rok temu robiło je 59 proc. Widać zatem, że popularność zjawiska narasta. Statystyczny konsument planuje wydanie w ten dzień 382 zł. Zgodnie z badaniami serwisu Picodi wydatki przekroczą 2,3 mld zł.

Czytaj także: UOKiK radzi jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Handel
Meblarski potentat zamyka fabrykę. Kilkaset osób straci pracę
Handel
Polacy przestają kupować na bazarach, zwłaszcza ubrania
Handel
Biedronka pod kreską w 2024 r., spadła sprzedaż
Handel
Biedronka szuka nowych menedżerów. Obiecuje ekspresową karierę, 8,5 tys. zł i benefity