Gros akcji trafi do funduszy zagranicznych, które chcąc odwzorować skład WIG20, będą musiały kupić spore pakiety walorów debiutanta. Bo to, że Allegro wejdzie do WIG20, jest już przesądzone. Pytanie tylko, w jakim trybie przeprowadzone zostaną roszady. Zdaniem Macieja Marcinowskiego, eksperta Trigon DM, dojdzie do tzw. nadzwyczajnej rewizji, jeżeli wartość oferty Allegro przekroczy w dniu debiutu 5 proc. wartości indeksu WIG20.
– W tej chwili próg ten wynosi ok. 8,5 mld zł, czyli mniej niż planowana wartość akcji Allegro w wolnym obrocie – wskazuje Piotr Jusiński, ekspert Ipopemy Securities.
Z naszych informacji wynika, że w ujęciu wskaźnikowym Allegro jest wyceniane z premią w stosunku do konkurencyjnego amerykańskiego eBaya. To akurat nie dziwi, bo Allegro rośnie zdecydowanie szybkiej niż eBay. Eksperci zwracają też jednak uwagę, że w szykowanym IPO Allegro pozycjonuje się blisko globalnego giganta Amazona, a ten ma jednak zdecydowanie większy i bardziej zdywersyfikowany biznes – i też szybko rosnący.
Szanse i wyzwania
Rynek e-commerce ma duży potencjał, a pandemia dodatkowo podbiła jego dynamikę. Allegro zdobyło na nim mocną pozycję, ale konkurencja też jest duża. Eksperci zwracają uwagę m.in. na planowaną ekspansję Amazona w Polsce.
– Pojawienie się silnego gracza, jakim jest Amazon, będzie wymuszało na Allegro poprawienie oferty, co poskutkuje presją na marże. Dużym atutem Amazona jest jego oferta Amazon Prime, która oprócz darmowej dostawy zawiera usługi streamingowe, transmisje wybranych wydarzeń sportowych czy bogatą bibliotekę e-booków. W USA liczba subskrybentów Amazon Prime przekroczyła 112 mln, w Wielkiej Brytanii z usługi korzysta ponad 15 mln osób. Allegro podobnej oferty nie ma – komentuje Piotr Żółkiewicz, zarządzający funduszem Zolkiewicz & Partners Inwestycji w Wartość FIZ. Dodaje, że Allegro czerpie rentę z bycia najbardziej rozpoznawalnym miejscem do robienia zakupów w polskim internecie. Amazon z pewnością ma większe zasoby finansowe niż Allegro, jednak dla amerykańskiego giganta będzie to rynek peryferyjny. Polska to „zaledwie" 38 mln konsumentów.
– Znacznie istotniejszym rynkiem w długoterminowej perspektywie są Indie, gdzie Amazon szybko stał się graczem numer dwa z ponad 30-proc. udziałem. Warto jednak zauważyć, że ostatnio pojawiły się doniesienia, iż Amazon negocjuje z Pocztą Polską kontrakt na dostarczanie przesyłek, co może oznaczać plany szerszego wejścia do Polski – podkreśla Żółkiewicz.