Avon bankrutuje. Pogrążyły go skandal i procesy sądowe

Amerykańska marka kosmetyczna Avon, niegdyś pionier w sprzedaży bezpośredniej, złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości — poinformował amerykański magazyn "Forbes". Oddziały Avon poza Stanami Zjednoczonymi nie są objęte tymi procesami prawnymi, a działalność firmy na innych rynkach przebiega niezależnie i bez zakłóceń - poinformowało biuro prasowe Avon Polska.

Aktualizacja: 23.08.2024 14:03 Publikacja: 23.08.2024 13:04

Amerykańska marka kosmetyczna złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości

Amerykańska marka kosmetyczna złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości

Foto: Bloomberg

Wniosek został złożony w połowie sierpnia na podstawie rozdziału 11 kodeksu upadłościowego USA – co pozwala na dalsze działanie spółki, ale pod warunkiem jej jednoczesnej reorganizacji pod nadzorem prowadzącego sprawę sądu. "Forbes" informuje, że decyzja ta to w dużej mierze efekt zalewu pozwów sądowych związanych z talkiem stosowanym w kosmetykach Avonu, który miał powodować raka.

Czytaj więcej

Avon pod ostrzałem. Wciąż działa w Rosji mimo wojny w Ukrainie

Avon Products Inc. Jest obciążone długiem w wysokości ponad 1,3 mld dol., w tym 78 mln dol. zobowiązań związanych z procesami sądowymi dotyczącymi talku.

Wniosek do sądu trafił 12 sierpnia. Złożyła go Avon Products Inc., działająca w Brazylii i będąca spółką-córką firmy Natura. To właśnie ona w 2020 r. odkupiła biznes Avonu poza Ameryką Północną, czyli w Europie, Azji i Ameryce Łacińskiej. Zapłaciła za niego 125 mln dol.

Avon złożył wniosek o ogłoszenie upadłości

W USA i Kanadzie Avon jest własnością koreańskiego koncernu LG Household & Health Care. Natura już zaproponowała odkupienie operacji handlowych Avonu poza Stanami Zjednoczonymi za 125 milionów dolarów po zakończeniu procesu upadłościowego.

Według magazyny „Forbes” posunięcie to pozwoliłoby Naturze odzyskać kontrolę nad międzynarodową działalnością Avon, jednocześnie pozbywając się części zobowiązań finansowych.

Czytaj więcej

Angela Cretu, prezes Avon: Polska jest dla nas źródłem talentów

Avon Products powstało w Nowym Jorku, w 1886 jako California Perfume Company. Jego założycielem był 28-letni David H. McConnell. Od 1939 r. firma działa pod nazwą Avon Products Inc. W 1959 powstały pierwsze biura europejskie - w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Na czym polegał sukces Avonu

Magazyn przypomina, że Avon był od początku innowatorem. „W czasach, gdy kobiety miały niewiele możliwości pracy poza domem, Avon oferował im szansę na zarabianie własnych pieniędzy poprzez sprzedaż produktów znajomym i sąsiadom. Model biznesowy firmy był rewolucyjny: zamiast polegać na tradycyjnych kanałach sprzedaży detalicznej, Avon sprzedawał bezpośrednio konsumentom za pośrednictwem swojej sieci niezależnych przedstawicieli, znanych jako „Avon Ladies”. To podejście nie tylko zapewniało kobietom niezależność finansową, ale także tworzyło potężną społeczność ambasadorów marki, którzy byli głęboko zaangażowani w sukces firmy” – pisze „Forbes”. Przez dziesięciolecia Avon rozwijał się dzięki temu modelowi.

Czytaj więcej

Avon otwiera piewszy stacjonarny sklep

Jednak, kiedy pod koniec XX wieku krajobraz branży kosmetycznej zaczął się zmieniać. Wielkie sieci handlowe, walka cenowa o klienta oraz pojawienie się sklepów internetowych podkopały biznes Avonu. „Konsumenci coraz częściej zwracali się do tych nowych kanałów ze względu na wygodę i szerszy wybór produktów. W odpowiedzi Avon próbował zmodernizować się, wykorzystując narzędzia cyfrowe, ale te wysiłki były zbyt małe i zbyt późne” – pisze „Forbes”.

Dlaczego Avon stracił klientów?

Zamiast wesprzeć swoje mocne strony — rozległą sieć przedstawicieli i głęboką więź z konsumentami — Avon próbował konkurować bezpośrednio z gigantami handlu detalicznego i internetowego. Firma miała również problemy z przyciągnięciem młodszych konsumentów, którzy byli bardziej zainteresowani modnymi, przyjaznymi Instagramowi markami, które odpowiadały ich konkretnym potrzebom i wartościom.

Ostatecznym „gwoździem do trumny” dla Avonu okazały się produkty na bazie talku. Przez lata firma, podobnie jak wiele innych firm kosmetycznych, używał go w swoich produktach. Jednak rosnące obawy dotyczące potencjalnego związku talku z rakiem doprowadziły do fali pozwów, które obecnie zakończyły się złożeniem przez firmę wniosku o upadłość – pisze „Forbes”.

Oświadczenie Avon Polska

Pozwy sądowe w Stanach Zjednoczonych dotyczące talku w produktach Avon odnoszą się do produktów sprzedawanych na tym rynku przed 2016 rokiem. Uważamy, że zarzuty dotyczące ich bezpieczeństwa są całkowicie bezpodstawne i bronimy się przed nimi w sądzie. Ponieważ ten proces prawny dotyczy wyłącznie naszej spółki holdingowej Avon Products, Inc., działalność Avon poza Stanami Zjednoczonymi nie jest objęta postępowaniem i nie będzie miała na nią wpływu.
Oznacza to, że nic się nie zmienia dla naszych klientów, współpracowników, Konsultantek ani innych interesariuszy w Polsce. W Avon wszystko pozostaje bez zmian – kontynuujemy realizację naszych strategicznych inicjatyw, jednocześnie zapewniając klientom na całym świecie tę samą ofertę kosmetyczną, którą znają i kochają.
Chcemy podkreślić, że bezpieczeństwo naszych produktów jest dla nas priorytetem, dlatego używamy wyłącznie kosmetycznego talku, który przeszedł testy potwierdzające brak azbestu. Ten naturalny minerał jest powszechnie stosowany w branży kosmetycznej. Avon ściśle przestrzega wszystkich regulacji dotyczących składników i bezpieczeństwa, a każdy nasz kosmetyk jest poddawany rygorystycznym testom, dzięki czemu może być używany bez obaw.
Ewa Grzech, Head of Integrated Communications Avon Cosmetics Poland

Wniosek został złożony w połowie sierpnia na podstawie rozdziału 11 kodeksu upadłościowego USA – co pozwala na dalsze działanie spółki, ale pod warunkiem jej jednoczesnej reorganizacji pod nadzorem prowadzącego sprawę sądu. "Forbes" informuje, że decyzja ta to w dużej mierze efekt zalewu pozwów sądowych związanych z talkiem stosowanym w kosmetykach Avonu, który miał powodować raka.

Avon Products Inc. Jest obciążone długiem w wysokości ponad 1,3 mld dol., w tym 78 mln dol. zobowiązań związanych z procesami sądowymi dotyczącymi talku.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Szara strefa tytoniowa w UE rośnie. W Polsce kurczy się, ale to może się zmienić
Handel
Mieli walczyć z Żabką. Teraz mogą zmienić właściciela
Handel
Płatności odroczone dostępne dla firm. Lepsze warunki niż tradycyjne kredyty
Handel
Firmy też mogą już płacić z opóźnieniem za zakupy
Handel
Beko zamyka dwie fabryki AGD w Polsce. Zwolnienia pacowników
Handel
Sieć sklepów z Malezji chce walczyć o Polaków. Co sprzedaje MR.DIY?