Niewielki wzrost sprzedaży detalicznej. Kupujemy tylko to, co niezbędne

Sprzedaż detaliczna w lipcu była o zaledwie 2 proc. większa niż przed rokiem. Więcej kupujemy żywności i farmaceutyków, co nie dziwi wobec wzrostu populacji. W sprzedaży dóbr trwałego użytku widać zapaść związaną z wysoką inflacją i najgorszymi w historii nastrojami konsumentów.

Publikacja: 22.08.2022 10:18

Niewielki wzrost sprzedaży detalicznej. Kupujemy tylko to, co niezbędne

Foto: Adobe Stock

ala

Jak podał w poniedziałek GUS, sprzedaż detaliczna wzrosła w lipcu realnie (czyli w cenach stałych) o zaledwie 2 proc. rok do roku, po zwyżce o 3,2 proc. w czerwcu i co najmniej 8 proc. w poprzednich sześciu miesiącach. To najsłabszy wynik od lutego 2021 r., gdy obowiązywały antyepidemiczne ograniczenia w handlu. Nie jest jednak dużo poniżej przeciętnych szacunków ekonomistów w ankiecie „Rzeczpospolitej” (2,3 proc.).

Na roczne tempo wzrostu sprzedaży detalicznej wpłynąć mógł niekorzystny układ kalendarza (lipiec liczył o jeden dzień roboczy mniej niż rok temu, podczas gdy czerwiec w obu latach miał takich dni tyle samo). Z drugiej strony, korzystna była baza odniesienia: w 2021 r. w lipcu wzrost sprzedaży w stosunku do czerwca był niemrawy (0,8 proc.). Co więcej, na wyniki w ujęciu rok do roku pozytywny wpływ powinien mieć znaczący wzrost populacji Polski w związku z napływem uchodźców.

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Handel
Duża sieć handlowa pomoże rozróżnić produkty z USA. Klienci masowo je bojkotują
Handel
Wojna handlowa nabiera tempa. Trump grozi UE gigantycznymi cłami na wino
Handel
Allegro zaczyna dopieszczać inwestorów. Ponad miliard na skup akcji
Handel
UE uderza karnymi cłami w stany popierające Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Handel
Rekordowe wyniki LEGO mimo spadków na rynku. Oferta firmy jest największa w historii
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń