Aktualizacja: 19.10.2021 21:00 Publikacja: 19.10.2021 21:00
Efi Dahan, dyrektor generalny na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael w PayPal.
Foto: materiały prasowe
Czy efekt boomu związanego z pandemią będzie się w e-handlu utrzymywał? Czy to już stała zmiana zwyczajów zakupowych i udział e-handlu będzie tylko rosnąć?
Spowodowany pandemią zwrot w kierunku rozwiązań online w połączeniu ze zmianami w zachowaniach konsumentów na zawsze zmieniły obraz handlu. Proces przenosin do internetu, który w przeszłości potrwałby od trzech do pięciu lat, nastąpił w ciągu trzech–pięciu miesięcy. Dzisiaj korzystamy z przestrzeni online w celu zaspokojenia wszystkich codziennych potrzeb, od zakupów spożywczych po rozrywkę, i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić w nadchodzących latach. Według badań, które przeprowadziliśmy w maju 2021 r., 57 proc. Polaków woli zakupy w sieci niż w sklepach stacjonarnych, a 21 proc. dokonuje ich częściej niż raz w tygodniu. Co więcej, polscy konsumenci mają dostęp do coraz większej liczby rozwiązań i usług z obszaru e-commerce. Spodziewam się więc dalszych dynamicznych wzrostów w sektorze e-handlu.
Udział tego sektora rynku w tym roku przekroczy 45 proc. wartości zakupów. Tanie sklepy, mimo ograniczonej oferty, narzucają swój model innym sektorom, co przekładać się będzie na ograniczanie oferty na sklepowych półkach.
Takie sieci, jak Biedronka, Lidl czy Aldi, zdobyły już blisko połowę polskiego rynku spożywczego. Teraz będą zmniejszać ofertę na półkach, by zaoszczędzić. To problem dla klientów i producentów.
Właśnie na Śląsku rusza pierwszy w kraju sklep sieci MR.DIY z domowymi akcesoriami. Polska będzie 13. rynkiem, na jakim działa sieć, i trzecim w Europie.
Zbliżający się Black Friday będzie poważnym testem nastawienia konsumentów do wydawania w sezonie świątecznym. Jak dotąd konsumenci deklarują wyższe wydatki niż ubiegłoroczne, a firmy logistyczne spodziewają się ok. 10-proc. wzrostu liczby paczek.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Popularna w Polsce sieć sklepów sprzedająca elementy wyposażenia wnętrz ma problemy. Sąd w Warszawie otworzył postępowanie sanacyjne firmy DUKA – dowiedział się serwis dlahandlu.pl.
Sprzedający w internecie dostają wezwania do podania swoich danych. I boją się, że będą musieli zapłacić podatek. Eksperci uspokajają: od listu z portalu do kontroli z urzędu droga daleka. A wezwania to tylko wypełnienie obowiązków z Dyrektywy DAC7.
Dostęp do nowych technologii sprawił, że skarbówce znacznie łatwiej kontrolować podatników w sieci, zarówno dużych przedsiębiorców, jak i zwykłych Kowalskich handlujących na platformach sprzedażowych.
W tym roku wartość rynku towarów z najwyższej półki cenowej co prawda nie spadnie, ale za to wyzwaniem dla firm będzie spadek liczby osób kupujących takie produkty.
W październiku ceny w sklepach wzrosły średnio o 5,4 proc. To kolejny od wiosny miesiąc, w którym tempo wzrostu cen rok do roku rośnie. Trend zdaniem ekspertów się utrzyma.
Wciąż 52 proc. Polaków chce z okazji Black Friday robić zakupy, ale jest ich sporo mniej niż przed rokiem. Firmom będzie trudniej organizować promocje także z powodu unijnego prawa.
Od początku roku zlikwidowano 1,4 tys. placówek, a kolejne 7,6 tys. działalności zostało zawieszonych, co jest z reguły wstępem do trwałego zamknięcia. Polski rynek handlowy nadal się kurczy, choć duże sieci rosną.
W Polsce handel alkoholem reguluje ustawa z 1982 r., co oznacza kompletne nieprzystawanie jej do rzeczywistości z brakiem uregulowania sprzedaży online na czele. Dlatego ponad 20 organizacji branżowych wspólnie apeluje do premiera o zmiany prawa.
Odroczone płatności podbijają rynek handlowy, a korzysta z nich coraz więcej konsumentów. Sezon świąteczny zapowiada się pod tym względem rekordowo. Również dzięki zakupom firmowym
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas