Pandemia zmienia rynek używanych samochodów. Obawa przed zakażeniem w publicznej komunikacji winduje popyt na używane samochody. I śrubuje ich ceny. Według Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autokomisów AAA Auto, mocne wzrosty na głównych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, nabrały już trwałego trendu. – W ciągu ostatniego roku ceny samochodów używanych wzrosły nawet o 15 proc. Ponieważ warunki w 2021 r. z uwagi na pandemię będą mniej więcej takie same, spodziewamy się podobnego wzrostu – powiedziała „Rzeczpospolitej" Karolina Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings.

Będzie jeszcze drożej
Średnia cena używanego samochodu na polskim rynku wtórnym wystawianego w ofertach internetowych, autokomisach oraz u dealerów aut używanych wzrosła w pierwszym kwartale 2021 r. do 20 tys. zł z 18,5 tys. zł w roku 2020 – wynika z danych AAA Auto. Na dalsze wzrosty będzie wpływał idący w górę popyt, który według Otomoto zwiększył się od połowy ub. roku o 12 proc. Do tego dochodzi słabnąca podaż: w segmentach najtańszych aut skurczyła się nawet o połowę.
Podobne tendencje widać w innych krajach regionu. W Czechach średnia cena w 2020 r. wzrosła do równowartości 26,1 tys. zł wobec 24,4 tys. rok wcześniej. W pierwszym kwartale 2021 r. sięgnęła 26,4 tys. zł. Jeszcze większy skok odnotowano na Węgrzech, gdzie pierwsze trzy miesiące 2021 r. przyniosły wzrost średniej ceny do 25,4 tys. zł wobec 20,3 tys. zł w roku ubiegłym. Na Słowacji za używane auto trzeba teraz średnio zapłacić 31,9 tys. zł, podczas gdy w ub. roku było to 28,7 tys. zł.
Popyt na używane samochody rośnie także w Europie Zachodniej, zwłaszcza w Niemczech. To najważniejsze dla polskiego rynku wtórnego źródło zaopatrzenia: według Instytutu Samar w pierwszym kwartale 2021 r. w łącznej liczbie aut sprowadzonych z zagranicy te z Niemiec miały blisko 60-procentowy udział. Tymczasem jak podaje Deutsche Welle, w całym 2020 r. sprzedano w Niemczech ok. 7 mln używanych samochodów. To mniej więcej tyle, co rok wcześniej. Co istotne, w tym samym czasie sprzedaż samochodów nowych zmalała na niemieckim rynku r./r. o 19,1 proc., do 2,9 mln z 3,6 mln w roku 2019.