W ostatnich kilkudziesięciu latach trudno jednak wskazać na realną, kompleksową reformę sądownictwa, w tym gospodarczego. Wielokrotne nowelizacje przepisów proceduralnych nie przyniosły zauważalnej poprawy efektywności postępowania. Niektórzy prawnicy oczekują więc cudu po wyniku prac nad nowym Kodeksem postępowania cywilnego. Naszym zdaniem przyczyną obecnych problemów są nie tylko przepisy proceduralne. W indywidualnych sprawach skomplikowane postępowania gospodarcze może być prowadzone efektywnie i w oparciu o obecnie obowiązujące przepisy. Uważamy więc, że nie trzeba czekać na wielką reformę, bo już teraz może coś zrobić i uzyskać pozytywne efekty. Co więc może pomóc?
Rzetelny audyt
Zacznijmy od diagnozy. Dokumentów, które starają się ocenić kondycję polskiego sądownictwa jest wiele, począwszy od raportów unijnych, ocen wyspecjalizowanych instytucji zajmujących się efektywnością sprawiedliwości, czy też rodzimych opracowań. W ostatnim czasie interesującym materiałem jest raport Najwyższej Izby Kontroli pt. „Zapewnienie sprawnego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości”, który obnaża systemowe słabości. Diagnoza polskiego sądownictwa gospodarczego powinna interesować nas wszystkich, bo jest ważna nie tylko dla przedsiębiorców, ale dla możliwości rozwoju gospodarczego Polski, od którego zależy wzrost dobrobytu społecznego.
Poniżej formułujemy zalecenia dla terapii polskiego sądownictwa. Ujmujemy je hasłowo: kadry sądownicze, digitalizacja i infrastruktura, kultura pracy i elastyczność.
Kadry sądownicze
Przeorganizowany powinien zostać system naboru, szkolenia, wykorzystywania i opłacania pracowników sądownictwa. Przede wszystkim stanowiska asystenta sędziego, czy też pracownika administracji sądu powinny stać się realnymi i atrakcyjnymi ścieżkami kariery. Osób wykonujących te zawody powinno być też zdecydowanie więcej, by sędziowie mogli skupić się na podstawowej działalności,tzn. orzekaniu.
Digitalizacja i infrastruktura
Technologia może i powinna być przyjacielem sądownictwa.Rozprawy zdalne,portal informacyjny, czy teżrozpowszechnienie się komunikacji elektronicznej w codziennej praktyce pracy sądów są pozytywnie oceniane przez ich użytkowników. Trzeba jednak iść dalej i rozważyć indywidualne rozwiązania, takie jak: