"Rzeczpospolita" jest patronem medialnym VII edycji konkursu High School Business Challenge
Niedawno Narodowy Bank Polski zbadał wiedzę ekonomiczną Polaków. Wyniki raportu NBP nie są zadowalające. Dlatego grupa studentów ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przygotowała inicjatywę, która pomoże poprawić wiedzę ekonomiczną młodych Polaków.
Początkiem grudnia Narodowy Bank Polski opublikował podsumowanie wyników „Badania świadomości i wiedzy ekonomicznej Polaków", które na jego zlecenie zostało zrealizowane przez konsorcjum IBC Group oraz Centrum Badań Marketingowych INDICATOR. Analizie poddano odpowiedzi reprezentatywnej próby 2001 Polaków, którzy ukończyli 15. rok życia. Pełną treść podsumowania wyników badań można znaleźć na stronie NBP.
Wyniki jasno pokazują ogromne dysproporcje pomiędzy samooceną wiedzy ekonomicznej a jej faktycznym stanem. Jedynie 8 proc. respondentów ocenia swoją wiedzę jako dużą bądź bardzo dużą. Jednak po zweryfikowaniu wiedzy badanych okazuję się, że 52% z nich posiada wiedzę dużą bądź bardzo dużą. Autorzy badania upatrują przyczyny takie stanu rzeczy w postrzeganiu rozwoju w obszarze ekonomii, finansów i gospodarki jako trudnego i mało ciekawego. Dziwi to w zestawieniu z postrzeganiem tej wiedzy jako potrzebnej w codziennym życiu. Wydawać by się mogło, że ludzie chętnie uczą się przydatnych i potrzebnych umiejętności. Być może jest to skutek wybrania nieodpowiedniej formy przekazywania wiedzy ekonomicznej.
Mówiąc o edukacji ekonomicznej nie wolno nam zapomnieć o rozwoju postaw przedsiębiorczych. Być może promocja takich postaw zwiększyłaby samoocenę wiedzy ekonomicznej Polaków, która jak pokazało badanie jest niska i nieadekwatna do stanu faktycznego. To właśnie przedsiębiorczość pozwala ludziom przekuć zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii i finansów w działanie, chociażby takie jak założenie własnej firmy. Badania przeprowadzone przez NBP pokazały, że w polskim społeczeństwie dominuję pozytywny stosunek do przedsiębiorców, a około 1/3 respondentów chciałoby w przyszłości założyć własną firmę.