Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Lidl zwiększy eksport polskich produktów i zatrudni nawet tysiąc osób w ciągu roku

Nawet 6,5 mld zł był wart eksport polskich produktów od 300 dostawców Lidla do 28 krajów. Niemal się podwoił w ciągu pięciu lat. - Ta wartość rośnie i na pewno będzie rosła w najbliższych latach – mówił prezes Lidla Włodzimierz Wlaźlak.

Publikacja: 05.09.2024 16:53

Lidl zwiększy eksport polskich produktów i zatrudni nawet tysiąc osób w ciągu roku

Foto: Adobe Stock

- Będziemy przyspieszać, mamy 27 tys. pracowników, 13 centrów dystrybucji i zaawansowane prace nad 14 centrum – zapowiedział Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidla na spotkaniu z prasą podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Szef rosnącej ostatnio dynamicznie sieci dyskontów należącej do niemieckiej grupy Schwarz wyliczał, jak wygląda obecnie działalność Lidla w Polsce, składa się na nią praca 905 sklepów i 840 dostawców z Polski, a łączna wartość towarów, materiałów i usług kupionych od polskich dostawców sięgnęła w ubiegłym roku 23 mld zł. Ale to nie koniec.

- Będziemy się rozwijać w tempie ponad 50 sklepów rocznie, to oznacza, że będziemy zatrudniali kilkaset do tysiąca osób rocznie i utrzymywali pozycję lidera wynagrodzeń w naszym sektorze – mówił Wlaźlak.

Czytaj więcej

Polska większym rynkiem zbytu dla Niemiec niż Chiny

Eksport przyspieszy kanałami Lidla

Część swojego wystąpienia Wlaźlak poświęcił omówieniu eksportu wewnątrz sieci, czyli jak polski Lidl pomaga wysyłać polskie produkty do centrali i zagranicznych oddziałów. Tę działkę Lidl także właśnie mocno rozwija, w ostatnich latach znacznie wzrosła wartość tego handlu, z 3,6 mld zł do 6,5 mld zł w ubiegłym roku. W ubiegłym roku swoje produkty kanałami Lidla wysłało 300 dostawców na 28 rynków zagranicznych.

- Nasze topowe produkty to – mięso i wędliny, nabiał, pieczywo, eksportujemy głównie do Rumunii, Czech, Słowacji, Litwy, Węgier, Łotwy, Bułgarii. To najwięksi importerzy – mówił Wlaźlak, który podkreślał, że polskie firmy wchodzą z coraz większym sukcesem na rynki zachodnie, a działalność polskich dostawców jest rozszerzana. Z tego rodzaju wsparcia eksportowego, kanały handlowe Lidla, korzystają nawet duże polskie firmy, jak Polmlek, który w ubiegłym roku wysłał towary warte 279 mln zł aż do 11 krajów, Sokpol, który wyeksportował towary warte 121 mln zł. Z siecią współpracuje także innowacyjna firma rodzinna z Podhala, Magda Roślinna, pierwszy krajowy producent wegańskich jogurtów i innych produktów. W ubiegłym roku wyeksportowała przez sieć Lidla towary warte 17 mln zł.

Czytaj więcej

Lidl i Biedronka nie zdominowały wszystkich. Te mniejsze sklepy świetnie sobie radzą

Odbiorcom łatwiej uwierzyć rekomendacjom sieci

Ten rodzaj współpracy, platformę eksportową, Lidl właśnie chce rozwijać i ułatwiać swoim dostawcom kontakty z zagranicznymi odbiorcami w ramach sieci. Na pytanie, dlaczego dostawcom miałoby się to opłacać, Wlaźlak wskazał, że firma działa w tym wypadku w roli platformy kontaktowej, która ułatwia decyzje zamawiającym. - My mamy kontakty z kupcami międzynarodowymi, którzy często przyjeżdżają do polski, mogą tu zobaczyć jak wyglądają produkty, przetestować je. Ważne są nasze rekomendacje, wtedy kupcowi np. ze Słowacji łatwiej jest podjąć decyzję, bo jeśli ten towar dobrze sprzedaje się w Polsce, to łatwiej im będzie wejść na rynek zagraniczny – mówił prezes sieci i podkreślił, że w wypadku takiej współpracy, polscy dostawcy, producenci, nie muszą ustawiać żadnej dodatkowej linii produkcyjnej, bo eksport marek własnych nie wymaga nowych opakowań.

Czytaj więcej

Polska żywność walczy o nowe stoły. Sukces rodzimego mięsa w odległych krajach

- Będziemy przyspieszać, mamy 27 tys. pracowników, 13 centrów dystrybucji i zaawansowane prace nad 14 centrum – zapowiedział Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidla na spotkaniu z prasą podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Szef rosnącej ostatnio dynamicznie sieci dyskontów należącej do niemieckiej grupy Schwarz wyliczał, jak wygląda obecnie działalność Lidla w Polsce, składa się na nią praca 905 sklepów i 840 dostawców z Polski, a łączna wartość towarów, materiałów i usług kupionych od polskich dostawców sięgnęła w ubiegłym roku 23 mld zł. Ale to nie koniec.

Pozostało 85% artykułu
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Forum Ekonomiczne
Stephan Schraff, Bayer: Wzmocnienie konkurencyjności to kluczowa kwestia w Europie