Hamuje koło napędowe gospodarki - leasing

Koronawirus uderzy w firmy leasingowe i ich klientów. Branża chce wsparcia od rządu.

Publikacja: 06.04.2020 21:00

Hamuje koło napędowe gospodarki - leasing

Foto: Adobe Stock

Leasing to ważne koło zamachowe gospodarki. Wartość umów sfinansowanych w 2019 r. przez firmy leasingowe sięgnęła 77,8 mld zł. W 2018 r. nasz rynek leasingowy awansował na piąte miejsce w Europie. Przed nami są tylko: Wielka Brytania, Niemcy, Francja oraz Włochy. Wartość trwających kontraktów branży sięgnęła w zeszłym roku 160,4 mld zł. Natomiast badanie przeprowadzone przez Komisję Europejską pokazało, że w krajach UE średnio 47 proc. firm wskazuje leasing jako najbardziej istotne źródło finansowania. W Polsce mówi tak 59 proc. firm.

Lata tłuste za nami

Po sześciu latach stałych zwyżek, nawet dwucyfrowych, w 2019 r. branża leasingowa zanotowała spadek o 5,8 proc. Hamowanie miało związek ze spowolnieniem w światowej gospodarce, które w drugiej połowie roku dotarło także do Polski, a także niekorzystnych zmian zasad rozliczania leasingu samochodów osobowych. Jak się okazuje, także tegoroczne wyniki branży, po dwóch pierwszych miesiącach roku, wskazują na ostrożną postawę polskich przedsiębiorców wobec spowolnienia w Eurolandzie. – W części może ona też wynikać z pierwszych sygnałów o epidemii Covid-19, które od końca stycznia zaczęły się pojawiać w prasie i w internecie – ocenia Związek Polskiego Leasingu.

Zdaniem ZPL sytuacja kryzysu wywołanego pandemią Covid-19 będzie oddziaływać negatywnie na nastroje konsumenckie i sytuację na rynku pracy, a także negatywnie wpłynie na całą branżę transportową. – Dlatego branża leasingowa podjęła działania osłonowe na rzecz polskich przedsiębiorców, takie jak umożliwienie odroczenia bieżących zobowiązań na trzy do sześciu miesięcy – mówi Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL.

Zdaniem ZPL w ramach rozwiązań zapisanych w tarczy antykryzysowej we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju możliwe jest m.in.: uzyskanie pożyczek, gwarancji i poręczeń przez firmy leasingowe i ich klientów; stworzenie mechanizmu regwarancji umów leasingowych zawartych przez przedsiębiorców, którego celem jest minimalizacja ryzyka wypowiadania umów leasingowych przedsiębiorcom dotkniętym pandemią; ubezpieczenie transakcji leasingowych w ramach współpracy z KUKE.

Leasing chce pomocy

Ale to zdaniem ZPL za mało. Związek postuluje wprowadzenie możliwości zawierania umów leasingowych w formie elektronicznej. Chce, by tą samą drogą możliwe było aneksowanie umów leasingu. Zgłasza też pomysł wprowadzenia wakacji leasingowych bez dodatkowych obciążeń podatkowych dla przedsiębiorców.

ZPL zwraca uwagę, że firmy leasingowe zawierają każdego roku ponad pół miliona umów leasingu, co w 2018 r. pozwoliło zrealizować 29 proc. inwestycji polskich firm, a udział leasingu w PKB wyniósł blisko 4 proc., co było najwyższym wskaźnikiem w Europe. – W czasach, gdy klienci unikają bezpośredniego kontaktu, spotkania z klientami nie służą podejmowanym działaniom epidemiologicznym, utrzymanie takiego poziomu aktywności nie jest możliwe – przekonuje ZPL. – Umożliwienie zawierania umów leasingu w formie dokumentowej, z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej, bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, pozwoli zminimalizować negatywne skutki dzisiejszego kryzysu.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne